Berlingske Business

IMF opfordrer ECB til at være klar til mere aggressivitet

EUROZONE-GREECE/
I en ny rapport opfordrer Den International Valutafund (IMF) Den Europæiske Centralbank (ECB) til at forberede sig på at bruge sine finansielle muskler mere aggressivt for at undgå, at usikkerheden i Grækenland spreder sig på tværs af regionen. Foto:

I en ny rapport opfordrer Den International Valutafund (IMF) Den Europæiske Centralbank (ECB) til at forberede sig på at bruge sine finansielle muskler mere aggressivt for at undgå, at usikkerheden i Grækenland spreder sig på tværs af regionen.

IMF roser ECB's QE-program, kvantitative opkøb af statsobligationer, men tilføjer, at ECB om nødvendigt skal være beredt på at udvide programmet.

Det skriver Financial Times.

QE-programmet, hvor ECB hver måned opkøber obligationer for 60 mia. euro, anses i forvejen at være højst kontroversielt i Tyskland, hvor ledere sætter spørgsmålstegn ved programmets effektivitet. Med situationen i Grækenland, der stadig kan skabe usikkerhed, og med en lav inflation i eurozonen, mener IMF ifølge rapporten altså, at QE-programmet er den rette vej at gå, og at det om nødvendigt bør udvides tidsmæssigt såvel som til andre typer af obligationer. Programmet har i nuværende form udløb i september 2016.

BELGIUM-GREECE-EU-POLITICS-DEBT

GREECE-EU-POLITICS-DEBT-DEMO

- Vi mener, det er sandsynligt, at de (ECB, red) bliver nødt til gå længere end til september 2016. Inflationen tager længere tid om at komme tilbage, siger vicedirektør i IMF's europæiske afdeling, Mahmood Pradhan, til Financial Times. Anbefalingen er således i tråd med tankegangen hos topmedarbejdere fra ECB, der har antydet ønske om øget opkøb af værdipapirer, hvis inflationen ikke strækker sig imod målet på omkring 2 pct.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen