Berlingske Business

Icopal vækker OW Bunker- spøgelset til live

q
Erhvervsjournalist, Jesper Kongskov. Foto:

Det er ikke nogen nem opgave, de i alt syv rådgivende banker kommer på, når de skal ud og møde de institutionelle investorer og overbevise dem om, at det er en supergod idé at købe aktier i den 139 år gamle tagpapproducent Icopal, som vil gøre comeback på den danske fondsbørs inden for få måneder.

Ikke bare i Danmark, men helt sikkert også i udlandet vil store institutionelle investorer, som er afgørende for, om en børsintroduktion bliver en succes eller ej, sige: »Ja, det lyder da spændende, men nu var der jo lige den her sag med OW Bunker...«.

Den dramatiske nedtur i børsdebutanten OW Bunker, der i november sidste år endte med at gå konkurs efter syv måneder som børsnoteret, har givet nogle pletter på det danske børsmarked, som ikke er sådan lige at vaske af. Udadtil handlede OW Bunker kun med skibsbrændstof, men i virkeligheden både tjente og tabte selskabet også store summer på decideret spekulation i olieprisen. En forretningsmodel, der var stærkt medvirkende til at koste selskabet livet.

09BUSIcopal-Malmoe-20141015.jpg

Selv om der bestemt ikke er noget belæg for at påstå, at Icopal har de skeletter i skabene, som OW Bunker havde, vil investorerne trække skibsolieselskabet frem over for Icopals banker og ledelse. Hvorfor? Fordi begge har været ejet af en kapitalfond, som ikke har kunnet sælge selskabet til andre til en tilfredsstillende pris, og derfor vælger børsvejen som sidste udvej.

Det trækker kraftigt ned i investorernes øjne. Det vil meget sandsynligt få investorerne til at kræve større rabat end ellers. Tilmed møder investorerne i Icopal både Carnegie og Nordea, som (sammen med Morgan Stanley) stod for at notere OW Bunker. Særligt Carnegie har mærket de danske investorers vrede og fik en væsentligt mindre del af de store danske investorers aktiehandel og dermed mistede indtjening.

Sverige vs. Danmark

Investorerne vil nok også forholde sig endnu mere skeptisk til de juhu-rapporter, som Icopals eget bankkonsortiums aktieanalytikere udarbejder om Icopals indtjenings- og vækstpotentiale. De viste sig i OW Bunker-sagen at være noget nær værdiløse.

Godt nok har der siden OW Bunker-kollapset været en børsintroduktion af NNIT. Men her var det børsdarlingen Novo Nordisk, der solgte aktier i IT-selskabet og ikke en kapitalfond. Derfor bliver det en test af hele det danske børsmarked, som Icopal foretager, når selskabet skyder sin børsproces i gang om få uger.

Trods OW Bunker og den deraf forbeholdne indstilling til Icopal er der dog ingen tvivl om, at de store investorer gerne ser nye selskaber noteret i Danmark. Det danske børsmarked har i den grad brug for nyt blod. Så som altid afhænger investorernes appetit af prisen på Icopal – OW Bunker eller ej.

pix-tagpap

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen