Berlingske Business

Hvor aktive er danske aktiefonde?

business
Nikolaj Holdt Mikkelsen. Foto:

Nikolaj Holdt Mikkelsen, der er chefanalytiker hos Morningstar gennemgår forskellen på aktive og passive investeringsfonde.

Trenden går mod større udbredelse af passive investerings­produkter – især i udlandet – men også herhjemme er interessen voksende. De fleste investeringsfonde på det danske marked er dog fortsat aktivt forvaltede, og deres målsætning er – i modsætning til passive produkter – at give investorerne afkast, der er bedre end markedsafkastet efter omkostninger – eller i det mindste på samme niveau.

I enhver fond er tilknyttet en portefølje­forvalter med investerings­ansvaret. I passive fonde er forvalterens opgave at sammensætte porteføljen, så den minder mest muligt om markeds­indekset. Det vil sikre, at fonden følger markedsudviklingen tæt.

I aktive fonde er forvalterens opgave derimod at tage aktive investerings­beslutninger. Det kan ikke lade sig gøre at indfri målsætning om afkast bedre end markedet, hvis porteføljen er identisk med markeds­porteføljen eller minder alt for meget om den.

I praksis vil forvalteren afvige fra markedsporteføljen ved at overvægte aktier, som han tror vil klare sig særlig godt og bedre end markedet, og undervægte dem, han forventer vil underpræstere. Gode forvaltere som lykkedes med at over- og undervægte de rigtige aktier vil have gode forudsætninger for at indfri investeringsmålsætningen.

Et flittigt anvendt nøgletal til at vurdere graden af aktiv forvaltning i fonde er nøgletallet tracking error. Det måler variationen i afkastudsving mellem fond og markedet. En lav værdi (under 1) indikerer, at kursudvikling i fonden minder meget om markeds­udviklingen. Er tallet lidt højere, indikerer det en semiaktiv fond, og for deciderede aktivt forvaltede fonde vil tracking error typisk være 4 eller derover.

Graden af aktiv forvaltning kan også anskues ved at sammenholde fondsporte­føljen med markedsporteføljen. Hvis forvalteren overvægter mange aktier og tilsvarende undervægter andre, vil blot være en lille procentandel mellem de to porteføljer være ens.

Er forvalteren derimod usikker på, hvilke aktier der skal over- og undervægtes, kan løsningen være at investere i tråd med fordelingen i markedsporteføljen. Det vil give nogenlunde sikkerhed for, at afkastet er på niveau med markedsafkastet, men ofte lavere efter omkostninger. Det uheldige for investorerne ved denne strategi er, at den sjældent udmønter sig i afkast bedre end markedet.

split

Nøgletallet active share er udtryk for en sammenligning af fonds- og markedsportefølje. En active share på f.eks. 60 betyder, at 60 pct. af sammensætningen i de to porte­føljer er forskellig fra hinanden. Eller sagt på en anden måde 40 pct. af porteføljerne (100 pct. minus active share) er identisk. Ifølge ophavsmændene til nøgletallet er fonde med active share over 60 pct. reelle aktivt forvaltede fonde. Er andelen mindre end 60 pct. er der ikke tale om virkelig aktivt forvaltede fonde, og er andelen under 20 pct. er der tale om rene indekstrackers – altså passive fonde.

Er active share meget høj, kan det dog også være indikation af, at forvalterens valgte proxy for markedsporteføljen ikke er retvisende for strategien. Det er f.eks. tilfældet, hvis hovedparten af aktierne i fondsporteføljen ikke er med i markeds­porteføljen. Er det tilfældet, skal man være varsom med at tillægge en sammenligning af fonds- og markedsafkast for stor betydning.

28BBMPeter-Suppli-232846.jpg

Morningstar har beregnet active share i danske aktiefonde, og hvor meget porteføljerne adskiller sig fra deres respektive markedsporteføljer. I alt 235 fonde er med i datasættet, hvor indeksfonde og dubletter som f.eks. fondsklasser m.m. er udeladt. På tværs af alle aktiefonde er den gennemsnitlige active share 73 pct. Det er udtryk for en høj grad af aktiv forvaltning i den typiske fond. Sådan bør det også være, da målsætningen er at slå markedet, og investorer betaler mere for sådanne fonde sammenlignet med passive fonde.

Niveauet for active share har været nogenlunde konstant over de senere år, men er steget fire pct. point fra 69 pct. for den typiske fond tilbage i 2011 (baseret på de fonde som er aktuelt er i live). Generelt er active share højere nu end tidligere sammenlignet med resultaterne fra tilsvarende tidligere analyser.

Gennemsnittet dækker over en ganske betydelig spredning i active share. De mest aktive fonde er oppe på 99 pct., mens laveste active share er under 20 pct. Højeste active share findes i Handelsinvest Nordamerika, hvilket primært skyldes, forvalteren vælger aktier uden om benchmark (markedsporteføljen).

FRANCE EU PARLIAMENT

Det er der som sådan ikke noget galt i, men hele ideen med et benchmark er først og fremmest, at det bør være konsistent med fondens strategi. Er det ikke tilfældet, vil værdien af at sammenligne resultater mellem fond og benchmark forringes. I 2011 var active share for Handelsinvest Nordamerika 63 pct., og dengang var benchmark en bedre proxy for strategien end nu, da flere af porteføljens aktier gik igen i benchmark.

Handelsinvest Danmark har ifølge vores beregninger laveste active share af alle analysens fonde. Niveauet er 19 pct. men generelt har fonde med fokus på det hjemlige aktiemarked lavere active share end øvrige fonde. Den gennemsnitlige active share for fonde med fokus på danske aktier er 32 pct. Det er under det halve af gennemsnittet for alle fonde i datasættet, men det hænger sandsynligvis sammen med, at det hjemlige aktiemarked er ganske koncentreret med nogle få dominerede selskaber. Det vil alt andet lige være nemmere at implementere en høj active share i porteføljen blandt investeringsmarkeder med mange selskaber som f.eks. globale og europæiske aktiemarkeder.

07BUSFAKTA-Nets-driver-dit-.jpg

Selv om active share i fonde fokus på danske aktier generelt er lav, præsterer de ofte bedre end benchmark, så man kan ikke entydigt konkludere, at lav active share altid er dårligt.

Blandt fonde uden fokus på danske aktier er laveste active share 25 pct. Det er Absalon Invest Rusland, der har justeret porteføljen, så den minder mere om markedsporteføljen end tidligere, f.eks. var dens active share 55 pct. tilbage i 2013. Omkostningerne i Rusland-fonden er 2,44 pct. om året, så for den aktive del af porteføljen skal hentes et ganske betydelig merafkast for at dække fondens omkostninger og komme i mål med et samlet merafkast.

Active share i Sydinvest Tyskland er 30 pct. og næstlavest. Fonden har øget active share i forhold til f.eks. 2011 og 2012, hvor nøgletallet var under 20. Ultimo 2014 var nøgletallet endnu højere, men er sidenhen reduceret til det nuværende niveau.

FRANCE-STOCKS-MARKET-BREXIT

Selv om ikke alle aktive fonde med høj active share præsterer bedre end markedet, og ikke alle med lav active share underpræsterer, så er en grundlæggende forudsætning, at forvalteren tager nogle aktive valg. De vil aldrig slå markedet, hvis de blot køber de samme aktier og med samme andel, som de indgår i indekset. De skal med andre ord overvægte nogle aktier og undervægte andre for, at det forhåbentlig lykkedes at indfri målsætningen, og her giver active share et godt indblik i graden af aktiv forvaltning i en given fond.

Nikolaj Holdt Mikkelsen, CFA, CIPM, er chefanalytiker hos Morningstar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen