Berlingske Business

Hvidbjerg Bank ramt af vestjyske massefyringer

Hvidbjerg Bank kan mærke krisen kradse i det vestjyske.

Massefyringer hos bl.a. B&O og andre industrivirksomheder får banken til at regne med øgede nedskrivninger i 2008-regnskabet, så der nu ventes et resultat før skat på 2-3 mio. kr. mod tidligere ventet 4,2-5,2 mio. kr. Også på erhvervskunderne ventes stigende tab.

- Når kunderne bliver ramt af arbejdsløshed, er det ikke sikkert, at de kan klare deres forpligtelser over for banken. Især her i januar er der sket ekstremt meget, og når arbejdsløsheden kommer, vil den finansielle sektor også kunne mærke det, fortæller bankdirektør Oluf Vestergaard til RB-Børsen.

Private udgør cirka 60 pct. af hele bankens udlånsportefølje, mens landbrug med 10 pct. er den største erhvervsgruppe blandt kunderne. Banken har ingen eksponering over for ejendomsinvestorer.

Desuden ryger der lidt over en halv mio. kr. fra overskuddet på grund af en ekstraregning fra oprydningen efter EBH Bank og Roskilde Bank.

- Det havde vi da helst været fri for, men vi er jo nødt til at få ryddet op efter Roskilde Bank. En vis solidaritet er man nødt til at udvise, men det er da ikke behageligt at skulle rydde op efter dem, der har festet undervejs, lyder det fra direktøren.

Banken nyder til gengæld godt af sin konservative strategi, når det gælder egne værdipapirer. Aktier holder den vestjyske bank sig langt fra, og det er medvirkende til, at banken ikke som så mange andre må tage store negative kursreguleringer i fjerde kvartal. Derfor venter banken trods de dårligere tider at ende 2008 i plus.

- Man kan ikke være tilfreds med kun at tjene 2 mio. kr., men i lyset af, hvordan tiderne er, kan vi kun være tilfredse, konstaterer Oluf Vestergaard.

Hvidbjerg Bank har endnu ikke regnet på, om den vil tilslutte sig bankpakke II. I øjeblikket har banken ikke brug for ny kapital, oplyser Oluf Vestergaard, og bankdirektøren venter, at lavkonjunkturen af sig selv vil få behovet for udlån til at falde.

(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen