Berlingske Business
09:15Pressede Vestas får medvind på aktiemarkedet

Hvad vil Nowaco

For snart mange år siden havde gruppen The Clash et hit med sangen "Should I stay or should I go?", og den gamle sang kommer

man uvægerligt til at tænke på, når det gælder Nowaco.



Der er for øjeblikket tvivl om, hvilken

retning Nowaco egentlig går i.



Man har netop ændret den strategi som har været gældende gennem flere

år. Og samtidig er der tilsyneladende ikke klarhed over, om selskabet skal blive på børsen og forsøge at

få hævet den kurs, som man betragter som for lav.



Eller om selskabet skal afnoteres ud fra en erkendelse af, at opholdet

på børsen ikke har en værdi, som står i et rimeligt forhold til omkostningerne ved at være børsnoteret.



Denne

usikkerhed gør for øjeblikket selskabets aktier til en lodseddel på aktiemarkedet.

Historien

Nowaco

blev etableret i Aalborg i 1972 med indkøb og salg af frossent fjerkræ og kød til Fjernøsten og Mellemøsten

som sin største aktivitet. Senere inkluderede man også handel med andre fødevarer, såsom fisk og mejeriprodukter.



Det

første datterselskab blev oprettet i 1990. Det skete i Tjekkiet, og her oprettede man tre år senere sit eget salgs- og

distributionssystem. På samme tidspunkt overtog man aktiemajoriteten i et af de største salgs- og distributionsselskaber

i Ungarn.



I 1995 etablerede man Nowaco China med det formål at indkøbe og føre kvalitetskontrol med frosne

fiskeprodukter købt i Kina til koncernens oversøiske salg.



Det var dog stadig i Østeuropa hovedmarkedet

fandtes, og i 1997 udvidede man aktiviteten her ved at opkøbe en produktionsvirksomhed for færdigretter og is i Tjekkiet.





Samtidig etablerer man sig nu også i Slovakiet.



Børsnoteringen af Nowaco fandt sted i 1998 for at styrke den

videre globale ekspansion.



Den målsætning følger man op samme år med etableringen af Nowaco Hong Kong og

med oprettelsen af et repræsentationskontor i Ukraine i 1999.



De seneste tre år er det gået stærkt med

etablering i Litauen, Houston og Chicago, Rumænien, Sankt Petersborg, Norge, Brasilien og Canada.



Koncernen beskæftiger

i dag ca. 1.500 medarbejdere over hele verden.

Forretningsstrategi

Nowacos erklærede vision lyder: Vi vil være

den ledende salgs- og distributionskoncern i Central- og Østeuropa inden for frosne og kølede fødevarer og blive

en global fødevarevirksomhed.



Med den kraftige ekspansion over hele verden, men med specielt fokus på Øst-

og Centraleuropa, må man konstatere, at Nowaco er tro mod sin egen målsætning. Specielt Tjekkiet udgør kernen

i koncernens engagement i central- og østeuropa.



Koncernen består af tre divisioner, Salg- og Distribution, Indkøb

& Handel og Produktion, og af ni datterselskaber inden for Distribution er de tre således placeret i Tjekkiet. Af de sidste

seks ligger de fire i Central- og Østeuropa (Slovakiet, Ungarn, Bulgarien og Rumænien), mens de sidste to ligger i Litauen

og Rusland.



Tjekkiets centrale placering i koncernen fremgår også af, at det eneste datterselskab i Produktionsdivisionen

ligger i Tjekkiet.



Den sidste division (Indkøb og Handel) er dog mere globalt orienteret med et datterselskab i Hong

Kong og repræsentationskontorer i Kina, USA, Norge, Canada og Brasilien.



Hvor det gælder ejerforholdet i Nowaco A/S,

så har selskabet kun én aktieklasse, men den er til gengæld ikke specielt jævnt fordelt mellem aktionærerne.

TIKA Holding ejer således 51,8 pct.



Det er Nowacos direktør Preben K. Nielsen, der gennem ejerskabet af TIKA Holding

A/S sammen med sin hustru reelt kontrollerer Nowaco.

Regnskab

Årsregnskabet har gennem de seneste fem år udvist

en meget tilfredsstillende udvikling. Omsætningen er steget med 144 pct. og bundlinieresultatet er fuldt nogenlunde pænt

med. Det er nemlig steget med 80 pct.



Hvis man ser på nogle nøgletal, så er overskudsgraden ikke specielt imponerende

med en værdi på 2,6 pct., men den er dog nogenlunde konstant.



Det samme gælder egenkapitalens forrentning,

som med 13,6 pct. ganske vist slet ikke kan stå mål med de 37,6 pct. fra 1997.



Men her skal dog tages i betragtning,

at dette tal stammer fra året før børsnoteringen. I praksis er det kraftige fald i egenkapitalens forrentning

derfor ikke udtryk for, at selskabet går dårligere i dag end for fem år siden. Det er et vigtigere signal, at forrentningsprocenten

har været nogenlunde konstant over de seneste tre år med tendens til en svag stigning.



Det har altså tilsyneladende

været en rigtig succeshistorie. Men spørgsmålet er, om den er ved at nå sin slutning. I halvårsregnskabet

for 2002 har man nemlig måtte præsentere en nedjustering af det forventede resultat.



Omsætningen er ganske

vist steget en smule, men bundlinieresultatet følger ikke længere med.



Det forringede resultat for første

halvår har specielt ligget i 2. kvartal, og forklares blandt andet med manglende indtjening og hensættelse til ekstraordinære

tab på varebeholdninger i Nowaco Bulgarien.



Dette har forringet resultatet i Distributionsdivisonen med 3,2 mio. kr. i forhold

til samme kvartal i fjor. Produktionsdivisionen har holdt status quo, mens Tradingdivisionen i 2. kvartal har måtte notere et

fald i resultat før skat på 7,2 mio. kr., hvilket svarer til en reduktion i overskuddet på ca. 85 pct.



Dette

henføres til den manglende samhandel mellem EU og Kina, som først blev genåbnet i slutningen af 2. kvartal.



Man

forventer dog ikke en normalisering af selskabets aktiviteter i Kina før i slutningen af regnskabsåret.



Eftersom

man havde forventet et væsentligt højere aktivitetsniveau har omkostningerne været uforholdsmæssigt høje

i første halvår af 2002. Eksempelvis er personaleudgifterne steget med 25,7 pct. Man vil derfor reducere koncernens omkostninger

i 2. halvår af 2002.

Aktiezooms vurdering

Nowaco har gennem flere år været i gang med en sund ekspansiv

udvikling uden at gabe over mere, end man kunne sluge. Det kan bl.a. ses af, at der stadig er et nogenlunde rimeligt forhold mellem

egenkapital og fremmedkapital. Den eksterne gæld er ganske vist vokset en hel del i takt med omsætningsstigningen, men

denne vækst er ikke løbet løbsk. En egenkapitalandel på 34 pct. ved årsafslutningen 2001 må

således betegnes som ganske fornuftig.



Man har dog måtte konstatere problemer på det seneste, men tilsyneladende er

de af midlertidig karakter.



Det vil blive meget interessant at læse 3. kvartalsregnskabet, da man her gerne skulle kunne

se en bekræftelse på problemernes midlertidige karakter.



Der rejser sig dog to spørgsmål i forbindelse

med Nowacos stilling som investeringsmulighed.



For det første er aktien ikke specielt lavt vurderet. Når man tager

det seneste halvårsregnskab med i beregningerne, så handles aktien til en P/ E-værdi på 12,0 og det er en

ganske høj værdi for et selskab med en forholdsvis ringe eksponering i medierne. K/IV hører med en værdi

på 1,2 heller ikke til i den billige ende.



Så selvom Nowaco har etableret sig på interessante markeder med

store vækstmuligheder, så kan der stilles spørgsmålstegn ved, om ikke forventningen til deres succes på

disse markeder allerede er indeholdt i den aktuelle kurs.



For det andet, så er der en usikkerhed omkring selve selskabet

og dettes ejerforhold. I det seneste halvårsregnskab gives der udtryk for, at noteringen på Københavns Fondsbørs

ikke har levet op til forventningerne om bedre mulighed for kapitaltilførsel og et smidigt generationsskifte. Hovedaktionæren

TIKA Holding A/S v/Juttine og Preben K. Nielsen ville derfor undersøge muligheden for at opkøbe alle aktierne gennem

et frivilligt købstilbud til alle de øvrige aktionærer og derefter afnotere selskabet.



Dette frivillige købstilbud

skulle være på kurs 330, men i en fondsbørsmeddelelse pr. 15. oktober 2002 afmelder man dette tilbud med begrundelsen,

at man ikke har kunne opnå en acceptabel finansieringsordning med de involverede pengeinstitutter.



Her kan man undre sig

over, at dette punkt ikke var undersøgt, inden man fremsætter sådan en meddelelse. I stedet igangsætter man

nu en række tiltag, som reelt er et brud med den hidtidige strategi. Man vil således udskille tradingaktiviteterne i et

særskilt selskab og i den forbindelse ændre ejerstrukturen ved optagelse af nye kapitalpartnere.



For Distributionsdivisionen

vil man forlade vækststrategien og i stedet optimere de profitable selskaber, mens urentable datterselskaber vil blive lukket.

Også her vil man gerne indgå i samarbejde med andre selskaber.



Når man betragter Nowaco over de seneste 1 -

1@ år, er det svært at se nogen klar linie i, hvad man fra ledelsens side egentlig ønsker med selskabet. Skal det

afnoteres, og i givet fald til hvilken kurs? Skal det splittes op i selvstændige enheder, som så sælges fra individuelt

efter VT Holding modellen? Bliver den hidtidige vækststrategi genoptaget efter en kort konsolideringsfase? Eller fortsætter

man uændret som børsnoteret selskab?



Der er rejst en række spørgsmål i forbindelse med Nowaco

i den seneste tid, og den eneste som kender svarene er hovedaktionær Preben K. Nielsen. På baggrund af selskabets udvikling

hidtil samt den solide etablering i det øst- og centraleuropæiske marked, som af mange betragtes som Europas fremtidige

vækstområde, er Nowaco et meget spændende selskab.



Men med den store usikkerhed der hersker omkring ledelsens

holding til selskabets fremtid, vil Aktiezoom dog anbefale, at man som privat investor afventer udviklingen, inden man sætter

sine penge i Nowaco.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen