Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Hvad Mærsk gør er ikke altid det rigtige

Mærsk
Mærsk har knas i både container- og olieforretning. Selskabets aktie har blot givet investorerne et afkast på 8 pct. over de seneste fem år. Foto:

Mærsk massefyrer mandag i sin olieforretning efter en massiv nedjustering i containerdelen fredag. Den syvtakkede stjerne på Esplanaden er forlængst faldet ned fra tronen som landets mest værdifulde selskab. I dag er Novo fire en halv gange mere værd end Mærsk.

Mærsk fyrer, mens Novo hyrer. Det er den korte version af historien om det aktuelle formbarometer hos to af landets absolut største virksomheder.

Mærsk præsenterede fredag investorerne for en granittung nedjustering på fire milliarder kroner i sin containerforretning. Årsag: Højsæsonen er faldet helt skævt ud for det danske rederi. Esplanadens skarpe regnedrenge forudså prisstigninger og mere aktivitet på ruten til Asien, men udviklingen er gået den stik modsatte vej.

hh

Mandag formiddag kom turen så til selskabets olieforretning, da Mærsk i en meddelelse forklarede markedet, at der skal barberes 1250 stillinger væk.

Det er derfor ikke de brede smil, der optager pladsen i A.P. Møller - Mærsks hovedsæde i København i disse dage. For år tilbage kæmpede Mærsk og Novo Nordisk en intens kamp om at være fondsbørsens mest værdifulde selskab. Status i dag er, at Novo med en markedsværdi på 970 mia. kr. er fire en halv gange mere værd en Mærsk.

»Investorerne er vokset op med: Hvad Mærsk gør, er altid det rigtige. Der har været en opfattelse af, at Mærsk nærmest er garant for, at indtjeningen år efter år efter år stiger. Sagt på en anden måde: Ved at købe aktien, så har du sat din investering på autopilot, fordi du ved, at Mærsk altid træffer de rigtige beslutninger og er gode til at passe på dine penge. Og det er ikke det, vi har set de seneste år,« siger Per Hansen, der er investeringsøkonom i Nordnet.

larsen

Den korte konklusion fra Nordnet-økonomen lyder derfor: Mærsk har de seneste ti år ikke været lige så dygtige til at tjene penge og forsvare sine investeringer, som selskabet har været historisk set.

Forskellen på farten i Mærsk og Novo har været særlig tydelig over de seneste fem år. Siden efteråret 2010 er Novo-aktien steget med næsten 250 pct., mens det for Mærsk-aktionærerne i samme periode blot er blevet til en gevinst på knap 8 pct. I 2003 kunne Mærsk bryste sig af at være dobbelt så meget værd som insulinkæmpen fra Bagsværd, men siden er vinden i den grad blæst Novos vej.

Smedegaard

Per Hansen vurderer, at Mærsks grundlæggende udfordring er, at selskabets valg af forretningsområder sætter klare begrænsninger for indtjeningen. Mærsk opererer nemlig i nogle brancher, hvor muligheden for at påvirke prissætning og dermed egen bundlinje er lig nul.

»Naturen i det, som Mærsk laver, fluktuerer fuldstændig vildt. Så uanset, hvor dygtig Mærsk er, kan man godt sige, at selskabet har valgt de forkerte fokusområder set med investorbriller,« siger Per Hansen.

Mærsk presset af oversvømmet marked for containerfragt Årsreg

Hos Novo Nordisk ser muligheden for at presse prisen på egne produkter helt anderledes ud. Trods en markedsværdi på næsten 1000 mia. kr. kan Novo stadig betegnes som et nicheselskab i den forstand, at virksomheden fra Bagsværd har bundet 80 pct. af sin forretning op på diabetesbehandling.

»Novo kan ikke selv bestemme prisen inden for diabetespleje, men selskabet kan nok alligevel dirigere prisen i en vis retning ved hjælp af innovative løsninger og patenter. Og det er lige præcis, hvad investorerne allerhelst vil have, for så har man skabt forudsætningen for, at der år efter år kan lægges fem-ti pct. oveni indtjeningen,« siger Per Hansen.

Mærsks olieprojekter står under vand Mærsk Oil - Oliefelter N

2009 blev det banebrydende år, hvor Novo Nordisk for første gang overhalede A.P. Møller - Mærsk i markedsværdi. Ifølge Per Hansen ligger det absolut ikke i kortene, at forholdet mellem de to danske virksomhedsmastodonter kommer til at ændre sig til Mærsks fordel.

»Jeg tror ikke på, at Mærsk kan lave et værdimæssigt comeback i forhold til Novo,« lyder den korte konklusion fra Nordnet-økonomen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen