Berlingske Business

Hollandsk børsmægler gør aktiehandel gratis

Gijs
Med Deziro vil hollandske Gijs Nagel fjerne alle gebyrer for private investorer, der vil købe og sælge aktier. Pressefoto

Med deres nye platform Deziro åbner online-børsmægleren Degiro op for en reklamefinansieret handelsmodel, hvor køb og salg af aktier bliver gebyrfrit for private kunder.

I fremtiden kan private investorer styre helt udenom gebyrer, når de køber aktier hos online-børsmægleren Degiro.

Tirsdag lancerer det hollandske selskab nemlig handelsplatformen Deziro, som lader kunderne købe og sælge aktier gebyrfrit. Den manglende omsætning fra de forsvundne gebyrer henter selskabet i stedet ind ved at lade Deziro være finansieret af bannerreklamer, som kommer til at optræde på platformen.

Og ifølge direktøren for Degiro, Gijs Nagel, er det logisk at forsøge sig med en ordning, hvor annoncørerne frem for virksomhedens kunder betaler for aktiegildet.

»Vi har været i dialog med både kunder og annoncører for at høre, om folk er klar til den her løsning. Alle, vi har talt med, siger ja, så det var bare et spørgsmål om tid, før nogen præsenterede denne løsning. Og jeg synes, at vi er den perfekte virksomhed til at gøre det,« siger han.

aktier

Business, ikke velgørenhed

Selv om mange nuværende og potentielle investorer med stor sandsynlighed glæder sig over udsigten til at slippe for gebyrerne, skal Degiros nye satsning på markedet ikke ses som en velgørende håndsrækning til kunderne. Det er ren forretning.

»Vi gør det her for at få flere kunder i butikken. Vi er ikke et velgørenhedsprojekt, vi er en børsmægler. Degiro er allerede en profitabel forretning for os, men vi må også sikre os, at vi bliver ved med at tjene penge i fremtiden,« siger Gijs Nagel.

»På den måde er det ikke et marketingstunt, fordi vi jo kommer til at tjene penge på de her annoncer. Med Deziro håber vi på at få fat i de yngre kunder, som kan bruge vores produkt til nemt og simpelt at komme i gang med at handle med aktier,« forklarer han.

Fra billig til gratis

Planen for Deziro er, at platformen i løbet af de næste 12 måneder skal op at køre i 20 forskellige lande, hvoraf Danmark er et af landene. Interesserede investorer kan så fra tirsdag morgen skrive sig på en venteliste, hvoraf dem, som først skriver sig på, får mulighed for at handle gratis på aktiemarkedet.

Dog er det kun de største aktier i verden, der bliver gratis. Disse aktier står for mellem 70 og 80 procent af omsætningen på aktiemarkedet.

Med lanceringen af Deziro tager den hollandske børsmægler et skridt videre, end de gjorde i januar, hvor Degiro trådte ind på det danske aktiehandelsmarked som et markant billigere alternativ end deres danske konkurrenter.

Med et fast gebyr for handel med aktier, derivater, gearingsprodukter og tegningsretter på 12 kroner for hver handel og en promille af handlens værdi på 0,2 havde Degiro således en bundpris, som kostede mindre end halvt så meget som det billigste alternativ hos konkurrenterne. Her tilbød Nordnet den laveste pris på 29 kroner for en aktiehandel.

degiro_ny

»Absurd« at betale for børshandel

Deziros reklamefinansierede model betyder så nu, at gebyrerne på aktiehandel forsvinder ved køb af verdens største aktier hos børsmægleren. Og Gijs Nagel tror på, at den nye løsning kommer til at rykke ved den måde, aktiehandlen hidtil har foregået på.

»Når industrien kigger tilbage om 10 år, vil ideen om nogensinde at have betalt for børshandel virke absurd. Det er tid til forandring nu,« siger han.

Dog tør den hollandske direktør ikke garantere, at Degiros nye satsning bliver en succes fra begyndelsen.

»Jeg kan ikke med sikkerhed sige, at al aktiehandel i fremtiden vil komme til at være gratis for kunderne og udelukkende reklamefinansieret, fordi der endnu er en masse ukendte faktorer i det her projekt. Vi er nødt til først at se, hvordan det kommer fra start,« siger han.

Finans TV: Priskrig på aktiehandel

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen