Berlingske Business

Hollandsk børskæmpe bekæmper købstilbud med ny strategi

AKZO NOBEL/M-A
Foto:

Hollandske Akzo Nobel, der gør sig inden for maling og kemikalier, vil splitte selskabet i to og udbetale store summer til aktionærerne.

Det fremgår af en strategiplan, som selskabet onsdag lægger på bordet som en modreaktion på et afvist købstilbud på 24 mia. dollar fra den amerikanske rival PPG.

Akzo Nobel har ifølge Bloomberg News ad flere omgange givet PPG en kurv, men mødte i sidste uge modstand fra investoraktivisten Elliot Advisors og en række aktionærer med samlet over 10 pct. af aktierne. Aktionærgruppen har bedt om en ekstraordinær generalforsamling med henblik på at afsætte selskabets bestyrelsesformand.

Nu kommer Akzo Nobel så med sit bud på, hvad der er i vente, hvis koncernen forbliver selvstændig.

HM GREECE ECONOMY

Målet er inden for de kommende 12 måneder at udskille kemikalieforretningen enten via en børsnotering eller et salg og returnere langt størstedelen af provenuet til aktionærerne. Desuden foreslås en særlig udbetaling til aktionærerne i november i år på samlet 1 mia. euro samt en forhøjelse af det ordinære udbytte på 50 pct. til 2,50 euro per aktie.

Som en ekstra service kommer Akzo Nobel desuden med nye 2020-mål for sine to forretninger. Forretningen inden for malervarer skal nå et afkast på den investerede kapital på over 25 pct., mens kemikalieforretningen forudses at nå et afkast på 20 pct.

På aktiemarkedet vækker planerne foreløbigt ikke den store begejstring. Aktien falder med 0,5 pct. til 77,97 dollar. Markedsværdien af Akzo Nobel er omkring 19,7 mia. euro, eller 21,1 mia. dollar - mere end 13 pct. lavere end det afviste købstilbud fra PPG.

Pandora kommer med årsregnskab tirsdag

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen