Berlingske Business

Højere loft over aldersgrænsen for pension

Fristen for at oprette en ratepensionsordning skydes flere år bagud.

Med virkning fra 1. juli i år kan ratepensionsordninger oprettes indtil 15 år efter, at vedkommende opnår efterlønsalderen – altså senest ved det fyldte 75. år for de flestes vedkommende.

Hidtil har en ratepensionsordning skullet oprettes inden opnåelse af efterlønsalderen, og det vil for de flestes vedkommende være inden det fyldte 60 år. Det er ændret med virkning fra 1. juli 2009.

Loven nævner ikke længere, hvornår en ratepensionsordning senest kan oprettes. Nu regner man baglæns. En ratepension skal nemlig fortsat udbetales over mindst ti år, og sidste rate skal udbetales senest 25 år efter opnåelse af efterlønsalderen.

For en person med en efterlønsalder på 60 år, skal sidste udbetaling fra en ratepension altså ske 25 år efter, nemlig som 85-årig. Og da udbetalingen skal ske over mindst ti år, kan ratepensionen oprettes frem til det fyldte 75. år, som er ti år før sidste udbetalingstidspunkt.

Efter opnåelse af efterlønsalderen, har man hidtil kunnet oprette et tillæg til en allerede eksisterende ratepension efter den såkaldte halvdelsregel. Den regel er også ophævet med virkning fra den 1. juli 2009.

Aldersgrænsen for oprettelse af en kapitalpensionsordning er ligeledes ændret, således at en kapitalpension kan oprettes frem til 15 år efter opnåelse af efterlønsalderen — for de flestes vedkommende altså inden det fyldte 75. år. Denne ændring har virkning fra 1. januar 2010.

Den såkaldte karensregel om, at udbetaling fra en ratepension tidligst kunne begynde fem år efter, at ratepensionen var oprettet, er ligeledes ophævet med virkning fra 1. juli 2009.

Den fem års karensregel er dog bevaret for ophørspensioner.

Skattefokus skrives af Steen Mørup, der er seniorskattekonsulent ved BDO ScanRevison.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen