Berlingske Business

Høje forventninger til Novo-aktie

Et kanonregnskab for 2008 og en markant opjustering af forventningerne til de kommende år har ført til en kursstigning på Novo Nordisk B-aktie på godt en pct. En forholdsvis beskeden stigning, som skyldes høje forventninger til Novo, vurderer analytiker.

Investorerne flokkes om Novo Nordisks B-aktie på fondsbørsen i København efter at koncernen leverede et flot 2008-regnskab og ved samme lejlighed opjusterede de finansielle vækstmål. Fremover skal selskabet blandt andet levere en overskudsgrad på 30 pct. mod hidtil 25 pct. og en forretning af den investerede kapital på 50 pct. mod hidtil 30 pct.

Men trods de markante udmeldinger er kursen foreløbig kun steget med godt 1 pct. pct.

Ifølge aktieanalytiker hos Sydbank Rune Majlund Dahl skyldes det dels, at regnskabet kommer på en dag, hvor aktiemarkedet generelt er surt, dels at forventningerne til Novo Nordisk generelt er skyhøje.

»Efter mange år med positive resultater, er forventningerne til Novo Nordisk store. Investorerne forventer ganske enkelt gode regnskaber, og positive udmeldinger. Derfor skal der ekstra meget til at sende Novo Nordisk-aktien ud i rigtig høje kursstigninger,« siger Rune Majlund Dahl.

Til gengæld har Novo Nordisk vist sig at være en god investering i løbet af 2008.

»Set over hele 2008 har Novo Nordisk slet ikke tabt markedsværdi i sammen omfang som andre selskaber,« siger Rune Majlund Dahl.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen