Berlingske Business
11:09Tyske investorers tillid skuffer i oktober

Hjemtag gevinster på det rigtige tidspunkt

Hele idéen bag aktiehandel er at få en økonomisk gevinst ud af det, og så nytter det ikke noget, at man sætter

en del af gevinsten over styr ved at sælge en aktie på et forkert tidspunkt. Men hvornår er så det rigtige

tidspunkt at sælge?



Der er sikkert mange, som har oplevet den stigende nervøsitet, som opstår, når en

aktie er steget gennem et stykke tid.



Man har efterhånden opbygget en kursgevinst på 20-30 pct., og den vil man meget

nødig miste igen.



Man bliver derfor fokuseret på hver eneste bevægelse vinderaktien foretager. Ved ethvert

kursfald stiger frygten for, at kursen har nået toppen og nu er på vej nedad igen, og at gevinsten derfor også er

på vej ned.



Konsekvensen bliver ofte, at man sælger aktien. Ikke nødvendigvis fordi der er en objektiv og

saglig grund til det, men på grund af frygt for at miste den gevinst, som er så tæt på.



Og når

det så viser sig, at aktien alligevel ikke havde nået toppen, men at den blot fortsætter med at stige, sidder man

tilbage og bliver mere og mere frustreret over at have solgt denne gode aktie alt for tidligt og dermed gik glip af den næste

store stigning.



I værste fald beslutter man sig for i hvert fald ikke at begå den fejltagelse en gang til, og så

risikerer konsekvensen at blive, at den næste aktie bliver holdt alt for længe. At sælge på det rigtige tidspunkt er

sandelig ikke nemt.



Men det kan gøres en hel del nemmere, hvis man ikke lader følelserne styre sine handler.



Hvis

man definerer nogle klare og faste regler for, hvornår en aktie skal sælges, kan man slippe for den nagende frygt for

at træffe en forkert beslutning, og man kan sælge på det objektivt rigtige tidspunkt. I det følgende ses

på to enkle måder at definere et salgstidspunkt på:

Glidende gennemsnit

En aktie defineres som værende

i stigning (optrend), når kursen ligger højere end det glidende gennemsnit. Og eftersom man kun bør eje aktier, som

er i optrend, ligger der heri, at et godt salgstidspunkt er, når kursen falder til under sit glidende gennemsnit.



Her anbefales

den kortsigtede investor at anvende 50 dages glidende gennemsnit, mens den langsigtede investor kan anvende 200 dages gennemsnittet.

Hvis kursen kommer under denne grænse, så er det ofte et udtryk for, at stigningen i aktien er ved at være slut,

og så er det med at komme ud.



Som alle andre regler i aktiehandel holder dette ikke altid, og nogen gange vil man opleve,

at kursen begynder at stige igen efter at have været en tur under det glidende gennemsnit, men det er nu engang sådan, vilkårene

er.



Der findes ingen skudsikre regler, men der findes regler, som i længden vil forbedre den almindelige investors resultater

ganske betragteligt. Og at sælge, når kursen går under 50 dages glidende gennemsnit, er en af disse regler.











Bestemt

procent

En anden måde at definere et salgstidspunkt er at bestemme en bestemt procent for, hvor meget kursen må falde fra

sit hidtidige maksimum. Dette kræver, at man hver gang kursen når et nyt maksimum beregner en ny nedre grænse for,

hvor langt kursen må falde, før aktien skal sælges. Det kan illustreres med et eksempel:



Man køber

en aktie til kurs 100, og det viser sig at være et rigtig godt køb, for den stiger straks til kurs 112. Nu trækker

man syv procent fra 112 og får 104. Vi ved altså, at hvis denne aktie falder til under kurs 104, skal den sælges.

Dagen efter stiger kursen igen og slutter på 118.



Igen trækker vi syv procent fra og det giver 110. Nu har vi altså

hævet bundgrænsen fra 104 til 110, så hvis kursen falder under denne grænse skal aktien ud.



Husk at

bundgrænsen kun kan hæves, ikke sænkes. Hvis kursen i eksemplet falder tilbage til 115 beregner vi altså ikke

115 - 7 pct. = 107 som ny bundgrænse.



Ved at lade en bundgrænse på syv procent følge aktien på

denne måde, kan man læne sig tilbage og lade aktien stige lige så meget den vil.



Denne metode kalder man for

Protect Profit, og den er enkel og effektiv. Den har dog to ulemper.



For det første forhindrer den, at man sælger

helt på toppen af en kursstigning. Men i praksis er det alligevel rent held, hvis man rammer toppen, så denne ulempe er

ikke væsentlig.



Den anden ulempe er værre. Man risikerer nemlig at ryge ud af en aktie i stigning, hvis den kortvarigt

falder med mere end Protect Profit procenten.



Ligesom glidende gennemsnitsmetoden er Protect Profit metoden altså heller ikke

skudsikker. Men også denne metode er langt bedre end blot at forsøge at gætte sig til, hvornår det rigtige

salgstidspunkt er.



Og man kan reducere det sidst nævnte problem ved at vælge en procent, som giver en god balance

mellem at sikre den opnåede profit (kræver lav procentgrænse) og samtidig holder fast på de gode aktier længst

muligt (kræver høj procentgrænse).



Til dette formål anbefales en Protect Profit grænse på

5-7 pct., som giver den bedste balance mellem disse to yderpunkter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen