Berlingske Business

Her er verdens dyreste aktiemarked

MARKETS-FOREX/
Foto:

Tal viser, at det danske aktiemarked er det dyreste i verden, og aktiestrateg anbefaler, at danske aktionærer ikke smider alle pengene i danske aktier.

Når man ser på kurs i forhold til forventet indtjening, er de danske aktier dyrest af alle. Japan, USA og Sverige halter betragteligt bagefter, og hvis man skal handle helt billigt, skal man se mod Rusland og Sydkorea. Det skriver Børsen mandag.

Nøgletallet pris/indtjening viser, at det koster 20,90 kroner at købe sig til én krone af den forventede indtjening. De fleste andre aktiemarkeder ligger cirka på mellem 14-18 kroner per krone af selskabernes forventede indtjening, og Rusland er et ekstremt tilfælde, hvor man kun skal betale 6,6 kroner for at få en krone af indtjeningen.

Aktie- handel i Danske Bank

C20-aktierne er samlet steget 130 procent de seneste fem år, hvor de største europæiske aktier til sammenligning er steget med 50 procent. Det store afkast er en af grundene til, at de danske aktier er så dyre, og forklaringen ligger blandt andet hos de sucesshistorier, som det danske aktiemarked har leveret i nogle helt specifikke brancher.

»Der er rigtig mange gode investeringshistorier i Danmark, og inden for en række brancher har vi den ledende globale aktør her i landet. Så hvis du skal have det førende linjerederi, så er det A.P Møller-Mærsk. Vil du have dem, der er skarpest på insulin, så er det Novo Nordisk. Er det inden for vindmøller, er det Vestas. Og enzymer - så er det Novozymes,« siger Henrik Henriksen, chefstrateg i PFA Pension, til Børsen.

De danske succeshistorier har betydet store afkast til aktionærerne, men Henrik Henriksen advarer mod at sætte al sin lid til danske aktier. Han mener, at de er ved at blive for dyre og anbefaler de danske investorer at sprede sin risiko.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen