Berlingske Business

Her er vejret, forsikringsselskaberne frygter

Hvis der er en ting, som forsikringsselskaberne frygter, så er det en regnfuld sommer og et blæsende efterår.

 Alm. Brand og Topdanmarks skadechefer er enige: Skybrud, lynnedsslag og stormvejr står øverst på listen over de vejrfænomener, der koster forsikringsselskaberne flest penge hvert år.

- Sommeren er præget af skybrud og lynnedslag, og det kan hurtigt blive en kostbar affære. Når vi taler om skybrud, så taler vi om store beløb og om store géner for vores kunder, siger skadedirektør Ole Peder Rasmussen fra Topdanmark.

Han vurderer, at 2008 var et normalt år for skybrud og understreger, at 2009 heller ikke har været så slem indtil nu.

- Vi havde meget store skybrud i 2006-2007 sæsonen. Det kostede branchen mange penge og havde store géner for vores kunder. Jeg husker f.eks. tydeligt billedet af folk, der sejlede rundt i kanoer nede i godsparken i Greve i 2007, hvor der faldt over 250 milimeter regn på tre uger, siger Ole Peder Rasmussen.

Ved skybrud er det især kælderskader og vandskader, som koster forsikringsselskaberne mange penge, vurderer Morten Holten fra Alm. Brand Forsikring.

- Det er typisk, at kloakkerne ikke kan fjerne de vandmængder, der kommer ned, og så bliver kældrene oversvømmet. Vandskaderne er blevet dyrere, fordi kældrene bliver brugt til beboelse langt mere ofte end før. Desuden har folk langt flere dyre ejendele i kælderen end før, siger Morten Holten.

Danmark har heldigvis ikke været plaget meget af stormvejr det sidste år. Derfor er det heller ikke stormvejret der har væltet forsikringsselskaberne i år, siger Morten Holten.

- Ved stormvejr er det ofte bygningsskader og typisk tagsten, der flyver af tagene osv. Det skal være en ret kraftig storm, før det virkelig går udover kundernes huse. Ved små storme er der mindre skader og ofte hører disse anmeldelser ind under 5000 kroners kategorien, siger Morten Holten.

Den danske sommerhimmel bliver ofte lyst op af de mange lynnedslag, og nogle af disse nedslag kan forårsage store problemer for danskerne.

- Når tordenbygerne kommer ind over landet, kan lynnedsslagene give noget overspænding i ledningsnettene. Det er ofte blot indirekte lynnedsslag, men de kan godt være hamrende tidskrævende for vores kunder, fordi lynnedsslag både kan ramme store virksomheder og deres it-systemer, men også private forbrugere, der mister alt strømmen i ejendommen. Det er ikke de dyreste skader, men tordenvejret rammer mange danskere om sommeren, siger Morten Holten.

Stormene og skybrudene er blevet værre inden for de seneste år. Klimaeksperter har for længst kortlagt den globale opvarmning og dens konsekvenser for vejret, og forsikringsselskaberne mærker også det nye klima.

- Der er noget, der tyder på, at vi har en global opvarmning, som har en indvirkning både på lyn og skybrud om sommeren og stormene om vinteren, for vejret bliver i hvertfald kun kraftigere, konstaterer Ole Peder Rasmussen.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen