Berlingske Business

Her er C20s vindere og tabere efter regnskabssæson

Billede
Vestas slog C20-konkurrenterne med flere længder i andet kvartal 2016, når der måles på, hvordan selskaberne klarede sig indtjeningsmæssigt i forhold til analytikernes forventninger. I den modsatte ende ligger A.P. Møller-Mærsk

Vestas slog C20-konkurrenterne med flere længder i andet kvartal 2016, når der måles på, hvordan selskaberne klarede sig indtjeningsmæssigt i forhold til analytikernes forventninger. I den modsatte ende ligger A.P. Møller-Mærsk og FLSmidth.

Det fremgår af Spar Nords såkaldte "Surprise Index", hvor 12 af de 19 C20-virksomheder har haft positive afvigelser i resultatudviklingen målt op i mod markedets forventninger.

Regnskabssæsonen for selskaberne i det toneangivende aktieindeks - OMXC20 - blev onsdag morgen afsluttet med halvårsregnskabet fra Lundbeck. Selv om Lundbeck overraskede analytikerne, var det ikke nok til at vippe Vestas ned fra øverste trin på podiet.

I andet kvartal 2016 var Vestas - målt på EPS (Earnings Per Share) - mere end dobbelt så gode sammenlignet med børsanalytikernes forventninger.

»Det forgangne kvartal var for Vestas' vedkommende præget af et højt aktivitetsniveau, der sammen med det rette miks af projekter resulterede i en ekstraordinær høj overskudsgrad og dermed væsentlige højere indtjening på bundlinjen, end analytikerne havde regnet med. Det solide resultat og bedre udsigter for resten af året afstedkom i øvrigt en opjustering af samtlige finansielle mål for Vestas i 2016. Det belønnede investorerne med en kursstigning,« siger aktieanalytiker i Spar Nord, Mikkel Duus-Hansen.

Genmabs topchef Jan van de Winkel.

Også Jyske Bank, TDC, Genmab og Lundbeck leverede væsentlig bedre EPS, end analytikerne havde ventet. Deres EPS var henholdsvis 38,8, 36,4, 35,2 og 34,7 pct. bedre end aktieanalytikernes forventninger.

Tunge skuffelser

Men ingen regnskabssæson uden skuffelser blandt de toneangivende danske virksomheder, og i andet kvartal 2016 er det især A.P. Møller-Mærsk og FLSmidth, der springer i øjnene.

»Fællesnævneren for de to selskaber er vanskelige markedsvilkår. A.P. Møller-Mærsk er fortsat udfordret med hård konkurrence og forholdsvis lave rater for fragt af containere. FLSmidth er udfordret med manglende ordrer - især fra selskabets kunder inden for mineindustrien,« siger Mikkel Duus-Hansen.

Andre selskaber, der egentlig klarede sig godt nok, blev - trods en stabil performance - hårdt ramt af markedets reaktioner på halvårsregnskabet. Og modsat steg aktien på A.P. Møller-Mærsk i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet midt august trods et skuffende resultat.

»Eksempelvis faldt aktiekurserne på Novo Nordisk og Novozymes med mere end 10 pct., efter at selskaberne havde offentliggjort deres regnskaber, da markedet mener, at der er usikkerhed omkring det langsigtede vækstpotentiale,« siger Mikkel Duus-Hansen.

Coloplast afslutter svært år med fremgang i fjerde kvartal Col

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen