Berlingske Business

Hedgefondes exit kan løfte FLS-aktien yderligere

FLS
FLSmidth har gennem længere tid været pessimistiske hedgefondes yndlingsemne i jagten på gevinster i tilfælde af kursfald. Foto:

FLSmidth har gennem længere tid været pessimistiske hedgefondes yndlingsemne i jagten på gevinster i tilfælde af kursfald.

Men nu ser det ud til, at sortseerne trækker sig, og at et såkaldt short-squeeze muligvis kan sende aktien i vejret.

Det skriver Børsen.

Ifølge Danske Bank er fem af i alt 11 hedgefonde, der har shortet FLS-aktien, på det seneste begyndt at købe aktier tilbage. Et short-squeeze beskriver en situation, hvor en aktie stiger, når hedgefonde lukker deres short-positioner ved at købe aktier tilbage.

FLSmidth

Ifølge Danske Banks handelschef, Mads Zink, er det første gang, at et egentligt mønster i hedgefondenes aktiviteter kan spores.

»Det er altså første gang, at vi ser et egentligt mønster, hvor flere hedgefonde begynder at lukke deres short-positioner ned i FLSmidth. Hedgefondene har købt 610.000 aktier i FLS de seneste uger, men er stadig short med mere end 7 mio. aktier, som på et tidspunkt skal købes tilbage. Og det tyder på, at FLS kan ende i et short-squeeze,« siger handelschefen til Børsen.

USA-FED/

Hos Alm. Brand mener analytiker Michael Friis Jørgensen ifølge Børsen, at det i det hele taget er usædvanligt, at så stor en del af en aktie - 13,87 pct. - er shortet, og han ser ikke anden forklaring på den seneste tids kursstigning end et short-squeeze. Hvor lang tid den situation kan fortsætte er imidlertid uvist.

Aktien er steget godt 8,5 pct. til 249,7 i den seneste uge.

FLS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen