Berlingske Business

Hedgefonde spinder guld på aktienedtur

MARKETS-GLOBAL/
Det er ikke alle, der ærger sig over aktienedturen. Foto:

Hedgefonde verden over har de seneste uger tjent styrtende med penge på store beholdninger af shortede aktier i takt med, at aktiekurserne er dalet ned.

Hedgefonde verden over har de seneste uger tjent styrtende med penge på store beholdninger af shortede aktier i takt med, at aktiekurserne er dalet ned.

Det skriver The Guardian.

Ifølge data fra analysebureauet Markit er værdien af de shortede positioner i det britiske FTSE 100-indeks alene på godt 17,8 mia. pund, cirka 182 mia. kr. Indekset er faldet knap 11,5 pct. siden 10. august, til stor glæde for de investorer, der har satset på aktiernes nedtur. Flere af dem spår, at vi endnu ikke har set det værste.

MARKETS-HONGKONG-CHINA-STOCKS/OPEN

- Denne nedtur vil sandsynligvis kunne huskes i 100 år. Den vil sandsynligvis gøre en masse skade, præcis fordi den vil ske på trods af centralbankernes forsøg på at udbedre den, siger Jack Robbins, fondsforvalter hos Premier Asset Management, til The Guardian.

Andelen af aktier i FTSE 100-indekset, der i gennemsnit er "shortet", er steget til 1,75 pct. fra 1,2 pct. for blot et år siden. Blandt de mest shortede aktier er supermarkedskæden Sainsbury, kapitalforvalteren Aberdeen Asset Management og Royal Dutch Shell.

ECONOMY CHINA

Udover uroen på markedet, der blandt andet er udløst af decelerationen i den kinesiske økonomiske vækst og landets regeringsindblanding, har computersystemer og algoritmer, der træder i kraft når andre investorer begynder aktieudsalget, forstærket presset på markedet.

Short-selling går ud på at låne firmaer i et firma og sælge dem med henblik på at købe dem igen, når prisen er faldet.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen