Berlingske Business

Havne slipper for at skanne containere

Dyr og besværlig scanning droppes til glæde for container-branchen.

Total gennemskanning af hver eneste container på vej ind i USA.

Sådan så skrækscenariet ud for A. P. Møller-Mærsk containerterminalforretning, APM Terminals, da USA begyndte at stramme sine terrrorlove oven på 11. september 2001. Men nu ser det ud til ikke at blive til virkelighed alligevel.

Kravet fra USA lød på, at alle containere skulle gennemskannes fra juli 2012, hvilket ville gøre det meget dyrt og besværligt at sende containere ind i landet.

Kravet blev af flere opfattet som en handelshindring, og APM Terminals var desuden skeptisk over for, om 100 pct. skanning ville være den bedste metode til at opnå øget sikkerhed.

Nu ser det ifølge APM Terminals ud til, at gennemskanning kun skal ske af containere, der kommer fra særlige risikoområder.

- Vi har indtryk af, at de amerikanske myndigheder ikke udelukkende fokuserer på skanning, men foretrækker en fortsættelse af den såkaldte "multi-layered risk-based approach" til sikkerhed i de amerikanske havne. Vi forstår, at 100 pct. skanning ikke længere bliver nødvendig og vil være begrænset til containere fra højrisikoområder, skriver APM Terminals i en mail til RB-Børsen.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen