Berlingske Business

Halvskidt dansk Ikea-år

Den svenske møbelkæde Ikea fik i sidste regnskab sit dårligste resultat i mange år.







Nettoomsætningen

steg ganske vist endnu en gang en smule fra 1.161 mio. kr. til 1.201, men resultatet efter skat faldt til »bare« 42,7 mio.

kr.



Det er langt under det normale for Ikea, der altid har klaret sig godt i Danmark og normalt har en overskudsgrad på

omkring det dobbelte af årets under fire pct. Og det er også under Ikeas samlede resultater, men beskrives alligevel i

årsberetningen som »tilfredsstillende«.Tilbagegangen forklares med »generel prisnedsættelse« og koncernen

skriver i en regnskabsmeddelelse, at der for det indenværende regnskabsår ventes et lignende resultat. Ikea sagde ved

udgangen af regnskabsåret farvel til direktør Peter Høgsted, der blev flyttet til Ikea i England. Han fik lov at

»køre« Danmark som en slags testlaboratorium og vakte opsigt sidste år, da han meddelte, at alle kassedamer

fremover skulle have 5.000 kr. mere om måneden i løn.



Nytænkningen omtales ikke i årsberetningen - og

effekten fremgår heller ikke tydeligt.



Ikeas lønudbetalinger steg i hvert fald noget mindre end 5.000 kr. pr. måned

pr. medarbejder i løbet af regnskabsåret, idet den gennemsnitlige årsløn kun løftedes fra 255.000

kr. til 267.000 kr. for de 540 medarbejdere. Det har ikke været muligt at få kontakt til Ikeas nye, fungerende adm. direktør

Peter Stenberg. Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen