Berlingske Business

Guld og kobber skal drive FLS-vækst

Fremtiden for den gamle industrikoncernen FLSmidth (FLS), der i årtier har været tæt forbundet med at bygge cementfabrikker, ligger i guld, kobber og andre råvarer.

Om få år vil den 128 år gamle virksomhed have sin primære forretning i at udvinde råvarer og mineraler over alt på kloden, siger adm. direktør Jørgen Huno Rasmussen i et interview med Dagbladet Børsen.

De senere år er mineralforretningen blevet mere central i FLSmidth, og i første del af 2009 har ordreindgangen i området overhalet cementforretningen. Nu vurderer Jørgen Huno Rasmussen, at udstyr til at udvinde bl.a. aluminium og andre råvarer snart vil være den danske industrikoncernens vigtigste forretningsdel.

»Mineraldelen vil indhente cementdelen inden for de kommende år, men vi ved -ikke, hvornår det sker. Mineraldelen er globalt set meget større end cementindustrien, og det er kun et spørgsmål om tid, før mineraldelen vil være størst,« siger Jørgen Huno Rasmussen.

I cementforretningen bygger FLSmidth fabrikker for kunder over hele verden, og det er et område, der har en jævn vækst på omkring 3-5 pct. om året. Helt anderledes ser det ud på mineraldelen, hvor vækstraterne kan være meget højere, men afhænger af hvilke råvarer selskabet arbejder med.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen