Berlingske Business

Guld hittede blandt råvarer i 2013 trods nedtur

SWISS GOLD
Guldprisen er hamret ned i løbet af 2013. Foto:

Guldprisen er hamret ned i løbet af 2013, men alligevel er det ædle metal den mest handlede råvare for privatinvestorerne i Saxo Bank.

Det viser en opgørelse over volumen i de futures-kontrakter, som de private bruger til at handle råvarer gennem.

Blandt Saxo Banks fem mest handlede future-kontrakter for råvarer i 2013 ligger guld på førstepladsen. Derefter følger på listen WTI-olie (amerikansk), Brent-olie (europæisk), sølv og som den femte mest handlede kobber.

- Guldpriserne målt i danske kroner er faldet med 30 pct. og med 36 pct. siden toppen i 2012. Det gule metal vækker stærke følelser, men vores holdning er, at guld er en finansiel boble, der er bristet, og at priserne vil fortsætte med at falde, lyder det fra investeringsdirektør i Saxo Bank, Teis Knuthsen.

Det indeværende kalenderårs faldende guldpriser er det største på årsbasis i omtrent tre årtier, fremgår det af Bloomberg News. Således skal man helt tilbage til 1981 for at finde et større prisfald i guldet.

- Guldpriserne nærmest eksploderede i 10-året til 2012. Først som følge af stigende velstand i emerging markets, siden i frygt for et monetært sammenbrud efter finanskrisen. På trods af en aggressiv og utraditionel pengepolitik siden 2008 er inflation en mangelvare de fleste steder, og dermed mangler det primære argument for at købe guld set fra et investeringsperspektiv, vurderer Teis Knuthsen og fortsætter:

- Guldets nedtur kan sagtens fortsætte i de kommende år.

Mandag formiddag koster en troy ounce guld 1204,3 dollar som følge af et fald på 0,8 pct.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen