Berlingske Business

Group 4 Securicor skal først sikre sig selv

For bare tre uger siden smeltede sikringsdelene fra danske Group 4 Falck og britiske Securicor sammen til selskabet Group 4 Securicor.

Dermed blev et af verdens største globale sikringsselskaber skabt kun overgået af svenske Securitas.



Gigantfusionen

er imidlertid ikke som Group 4 Falcks hidtidige fusioner flest - nemlig et opkøb med det formål at opnå en geografisk

udvidelse. Der er derimod tale om en fusion, hvor der er store overlap mange steder i den nye koncern, og derfor bliver det en langt

mere kompleks integrationsproces for Group 4 Securicor end, hvad Group 4 Falck hidtil har prøvet.

Synergier

- I det

nye Group 4 Securicor kommer selskabet virkelig til at stå sin prøve. Der skal hentes mange af de klassiske synergier,

fordi der netop er et stort overlap mange steder i det nye selskab. Det bliver naturligvis derfor spændende at følge

integrationsprocessen, udtaler aktieanalytiker Michael Nielsen fra Jyske Bank.



Group 4 Securicor forventer, at selskabet ved

at strømline og integrere funktioner samt drift vil kunne opnå omkostningsbesparelser i omegnen af 335 mio. kr. Det vil

i sagens natur også indebære nedlæggelser af alle dobbeltfunktioner i selskabet. Group 4 Securicor skal med andre

ord først sikre sig selv ved at få integrationen ført smidigt og hurtigt igennem, førend den nye koncern

er en »halvvejs« succes.



Koncernen har nemlig herudover opstillet mål om at opnå omsætningsvækstrater,

der varierer mellem 5-15 pct. indenfor de forskellige forretningsområder.

Krydssalg

- Group 4 Securicor har meldt

nogle væsentlige salgssynergier ud, hvilket man bør have en sund skepsis overfor. Normalt ses der jo negative salgssynergier

(tab af markedsandele og lav eller negativ organisk vækst, red.) ved så store fusioner, som Group 4 Falck og Securicor

er, forklarer aktieanalytiker Lars Heindorff fra Danske Equities.



- Det er selvfølgelig ikke ude af proportioner, men

vi skal nok se nogle tal på bordet først, før vi kan vurdere det rigtig, supplerer han.



Der er dog ingen

tvivl om, at der i det nye Group 4 Securicor ligger muligheder for at lave krydssalg, da de to selskaber faktisk komplementerer hinanden

rigtig godt. For hvor Group 4 Falck var stærk indenfor det Securicor svage vagtområde, var Securicor stærk indenfor Group

4 Falcks svage led i værdihåndtering.



- De styrker, som de to selskaber hver især kommer med, har skabt et

meget stærkt selskab, der langt hen ad vejen også ligner Securitas mere (på omsætningsfordelingen, red.).

Group 4 Securicor vil på sigt således også langt bedre kunne tage kampen op om markedslederskabet, påpeger

Michael Nielsen fra Jyske Bank.



Det nye Group 4 Securicor har altså mulighed for at skabe nogle gode pakkeløsninger

indenfor traditionel vagt, hvor der kan kobles noget alarm eller overvågning på, da netop sådan en løsning

kræver en del tyngde. Det bliver dermed mange tidligere Securicor-kunder, der i første omgang vil opleve de nye muligheder,

som ligger i Group 4 Securicor.



Indenfor værdihåndtering har branchen derimod lige siden euro-konverteringen været

præget af en mindre pengecirkulation og øget priskonkurrence på det europæiske kontinent, som følge

af branchens høje overkapacitet.



Analytikerne forventer imidlertid, at Group 4 Securicor med sine overlap på dette

område i eksempelvis Tyskland, vil kunne skabe en mulighed for at få værdihåndteringen til at køre

fornuftigt igen. Der bliver i hvert fald en oplagt mulighed for at få tilpasset kapaciteten til det rette niveau for koncernen,

så presset på indtjeningen og marginerne løftes.

Faglig kamp

På kort sigt bliver det imidlertid

fra det meget medieomblæste amerikanske datterselskab Wackenhut, at Group 4 Securicor skal hente sin primære vækst.





For til trods for både et direktørskifte i marts 2003 umiddelbart før årsregnskabet skulle offentliggøres,

der gjorde aktiemarkedet nervøs, og en endnu ikke overstået faglig kamp mellem den amerikanske fagforening SEIU og ledelsen,

der startede i oktober 2003, så har Wackenhut hele tiden leveret resultaterne til Group 4 Falck.



- Wackenhut er et meget

stærkt kort for Group 4 Securicor. De har klaret nedturen langt bedre end deres konkurrenter som følge af deres gunstige kontraktsammensætning,

hvor 30-40 pct. er offentlige, og hvor halvdelen af de private er indenfor atomsikring, siger Lars Heindorff.



- Da branchen samtidig

er sen-cyklisk og den amerikanske økonomi har været i en større fremgang, vil det formentlig kunne ses på

den underliggende organiske vækst (intern vækst uden køb af virksomheder, red.) i Wackenhut, supplerer Michael

Nielsen.

Is i maven

Group 4 Securicor peger imidlertid også selv på, at der fortsat også ligger gode vækstmuligheder

på nye markeder i Asien, Østeuropa, Afrika og Mellemøsten, hvor selskabet skal arbejde videre med at få

styrket sin position.



Investorer, der investerer i den nye Group 4 Securicor aktie, skal dog fortsat have is i maven. Selvom

analytikerne godt nok peger på, at aktien på tiden handles med en integrationsdiscount, så vil kursen fremover blive drevet

af, om det lykkedes selskabet at få realiseret de udmeldte synergier eller ej. Lykkedes det vil der sandsynligvis ligge et pænt potentiale,

men omvendt kan fasen også give en masse turbulens, hvis der kommer mange negative effekter.



Det har til denne artikel

ikke været muligt at opnå et interview med Group 4 Securicor som følge af selskabets ferie- og rejseaktiviteter.









Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen