Berlingske Business

God børsstart på andet halvår

En ganske god aktiestart på andet halvår var status, da handlerne slukkede skærmene mandag.

Med smykkekoncenren Pandora funklende klart i toppen af C20-indekset og det indekstunge Mærsk-aktier i fin form kunne indekset lukke højere.

Samlet steg det toneangivende C20 Cap-indeks med 1,1 pct. til 558,01. Tendensen på de største europæiske markeder og i USA var den samme. Både i London, Paris og Frankfurt samt i New York var der stigninger omkring procenten.

- Det er et ganske sommerstille marked, og sådan vil det være de kommende uger, vurderede chefaktiehandler fra Danske Bank Mads Zink over for Ritzau Finans ved middags tid.

Markedet er makropåvirkeligt hen over sommeren, hvor tendensen vil afhænge af hvor positive makrotallene er.

- Bortset fra det og nogle investor-tilpasninger af porteføljerne er der gået sommerferie i markedet, vurderede chefaktiehandleren.

I toppen af C20 Cap lå Pandora, der uden selskabsspecifikke nyheder bankende gennem det psykologiske niveau på 200 kr. for en aktie. Aktien lukkede i 201 kr. efter en stigning på 3,5 pct. Det var første gang i over en måned aktien lukkede over 200 kr.

I toppen blandede A.P. Møller - Mærsk-aktierne sig også i kølvandet på godt ratenyt. A-aktien steg 2,3 pct. til 39.520 kr., mens B-aktien steg 1,9 pct. til 41.800 kr. Tal fra Shanghai Shipping Exchanges fredag viste en umiddelbar pæn succes for den markante rentestigning, der trådte i kraft mandag. I ugen, der sluttede i fredags, steg raterne med hele 174 pct. til 1409 dollar per tyvefodscontainer, teu, viser den seneste opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange.

Det er positivt for rederierne, lyder meldingen fra Mærsk-analytiker Stig Frederiksen hos Carnegie, der ser flere faktorer bag succesen. Tungest vejer dog en grundlæggende enighed om at nedbringe kapaciteten i markedet.

Ifølge analytikeren kan der ligge mere godt nyt og vente, når raterne for indeværende uge offentliggøres på fredag. Det skyldes, at de varslede ratestigninger reelt først har effekt fra i dag, mandag. Hvorvidt rateløftet holder ved, er dog sværere at spå om, lyder det fra Stig Frederiksen.

Lunt i midten lå ugens regnskabsaktuelle aktie - Chr. Hansen. Den steg 1,6 pct. til 199,40 kr.

Efter et andet kvartal, som var tynget af flere ekstraordinære omkostninger, er der i tredje kvartal igen udsigt til vækst i både omsætning og indtjening for den danske ingredienskoncern Chr. Hansen, vurderer aktieanalytikerne, der ligeledes øjner muligheden for igangsættelse af et aktietilbagekøbsprogram.

En mindre ordre til Vestas kunne ikke rykke aktien videre efter sidste uges stigninger. Aktien måtte en tur ned og endte med et fald på 1,1 pct. til 80,45 kr. næstnederst i C20. De foregående fire børsdage var Vestas steget 14 pct.

Svenske Eolus meddelte mandag morgen i en pressemeddelelse, at Vestas skal levere 11 V90 2.0MW-møller til svenske Eolus. Møllerne skal leveres til parkerne Jung-Åsa og Stenkulla i Vara kommune samt Nyckeltorp i Skara kommune. Møllerne skal efter planen installeres i foråret 2014.

Helt i bunden af indekset lå shortsellernes favoritaktie for øjeblikket, FLSmidth, med et fald på 1,7 pct. i 256,40 kr.

Uden for indekset var der opmærksomhed på den nye dreng i aktieklassen - Matas.

Aktien havde svært ved at holde de positive takter fra introduktionsdagen i fredags og faldt 1,3 pct. til 117,50 kr. Fredag blev aktien handlet for første gang og var kortvarigt oppe i 125,50 kr., før den lukkede under pæn omsætning i 119 kr.

Aktien kommer dog næppe under emissionskursen den første tid, hvor der også er støtte til aktien. Aktieugebrevet fremhævede, at klart den største køber fredag var lead manager i emissionen og stabiliseringsagenten Morgan Stanley. Også mandag var Morgan Stanley også storkøber, men dog overgået af Nordea og med Danske Bank og Carnegie på tredje og fjerdepladsen. UBS var største svælger fulgt af Goldman Sachs.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen