Berlingske Business

GN Store Nord er på rette vej

Gennem 2003 har der været et stort fokus fra investorer og analytikere på GN Store Nords restruktureringer inden for produktionen

af høreapparater. Teknologiselskabet har udmeldt ambitiøse mål om at nå op på siden af de førende

producenter -som har en overskudsgrad på over 20 pct. - ved udgangen af 2004. Mange har tvivlet på, om selskabet var i

stand til at løfte indtjeningen væsentligt, men de seneste resultater har vist, at restruktureringerne forløber

som planlagt. Og GN Store Nord kan efterhånden lette noget af det store fokus, som har hvilet på området.



-

Vi følger den lagte plan med restruktureringerne indenfor høreapparatområdet. Det er meget vigtigt at få

fuldført, men vi er nu så langt, at det er nemmere at forestille sig de sidste skridt af det, siger Jørn Kildegaard,

som er administrerende direktør for GN Store Nord.



Og fremgangen i indtjeningen har høstet mange roser, om end

det ifølge aktieanalytiker Rune Møller fra Jyske Bank bliver svært at nå helt op blandt de bedste.



-

Det er imponerende, at GN er nået så langt med restruktureringerne. Jeg tvivler dog på, at de kan nå et selskab

som William Demant, der har 25 pct. større omsætning. Det giver store synergier i produktionen, som GN ikke i samme omfang

kan hente, siger han og tilføjer: - Jeg tror godt, de kan nå en overskudsgrad på 18 pct., og det er også

flot.



Høreapparatmarkedet, der udgør godt to tredjedele af GNs samlede omsætning, er præget af en lav

men relativt stabil vækst samt et ligeledes stabilt prisniveau. Og lykkes det til fulde for GN Store Nord at løfte overskudsgraden

op omkring 20 pct., vil selskabet således være sikret et højt afkast på et stabilt marked - en såkaldt

»cash-cow«.

Øget konkurrence

På markederne for headset er GN Store Nord blandt de førende

inden for Bluetooth-teknologien, som skaber trådløs kontakt mellem en mobiltelefon og et headset. Men modsat høreapparatområdet

er situationen for GN i dette segment mere usikker. Og det vil kræve et stort fokus at sikre en fremtidig stærk position.



-

De største strategiske udfordringer vil vi i de kommende år have inden for mobil-headset. Markedet er nyetableret, og

udviklingen samt konkurrencesituationen er svær at forudsige, så der vil være behov for væsentlige overvejelser

omkring, hvordan vi skal udvikle vores egen virksomhed, siger Jørn Kildegaard.



I dag er det omkring syv pct. af alle mobiltelefoner,

der har indbygget en Bluetooth-chip, men i slutningen af 2005 ventes dette tal at være steget til 30 pct. Penetrationen i markedet

er indtil videre lav, og væksten har været eksplosiv i 2003. Og mulighederne for store vækstbidrag fra dette område

i fremtiden er uden tvivl til stede for GN Store Nord. Men ifølge aktieanalytiker Niels Leth fra Enskilda Securities skal man

ikke sætte forventningerne alt for højt.



- Mobilsegmentet er lidt jokeren i GN Store Nord. Der et kæmpe vækstpotentiale,

men umiddelbart må priserne ned, for at det hænger sammen med prisen på en mobiltelefon. Samtidig er det usikkert,

hvor stort behovet overhovedet er. Så det er farligt at bygge for store forventninger til fremtidens indtjening, siger han.



Priserne

på trådløse mobil-headset er allerede blevet presset markant i efteråret som følge af, at flere nye

spillere har forsøgt at komme ind på markedet - heriblandt schweiziske Logitech. Det har givet faldende indtjening i

den seneste tid. Og ifølge aktieanalytiker Rune Møller vil konkurrencen intensiveres i fremtiden.



- Adgangsbarriererne

er lave, og specielt de store forbrugerelektronik-koncerner vil have let ved at komme ind. De har i forvejen et mærke, hvilket

er vigtigt, og samtidig har de også distributionskanalerne. Så konkurrencen bliver hård på dette segment, siger

han.

Teknologisk forspring

Jørn Kildegaard påpeger dog, at GN Store Nord har et teknologisk forspring, som

indtil videre har gjort det muligt at tilpasse priserne og fortsat være konkurrencedygtig. Og selskabet kan hente vigtige erfaringer fra

høreapparatområdet, som kan sikre en fortsat teknologisk førerposition i fremtiden.



- I løbet af 2004

vil vi begynde at se headset med digitalsignalbehandling. Og her kan digitalteknologier, som er kendt fra høreapparater, udnyttes.

Vi kan altså i høj grad bruge den viden og de eksterne kontakter, vi har inden for høreapparater til at videreudvikle vores

headset, siger Jørn Kildegaard og hentyder her blandt andet til problemet med at fjerne baggrundsstøj, hvilket er et

kendt problem indenfor høreapparatverdenen.



Salg af headset til mobilområdet udgør omkring 30 pct. af GNs headset-salg,

mens den resterende del omsættes til call-centre og kontorer med fastnet-telefoner. Og her sidder GN Store Nord forholdsvist

solidt med høje markedsandele og - efter flere analytikeres vurderinger -pæne overskudsgrader. Hvor markederne for call-centre

er relativt kraftigt penetreret og samtidig har lav vækst, er kontorområdet mere interessant. Området udgør

efterhånden halvdelen af omsætningen af fastnet-headset, og et fremtidigt vækstpotentiale er fortsat til stede.



-

Hvis man tager USA og Europa er der i størrelsesordenen 100 mio. kontorarbejdspladser, hvor vedkommende taler i telefon mindst

to timer om dagen. Og heraf er der kun 10 pct., som benytter et hovedsæt. Så der er et stort uudnyttet potentiale, og

bestemt mulighed for pæne vækstrater, siger Jørn Kildegaard.



GN Store Nord synes generelt at have vendt de

foregående års turbulens mod en mere stabil udvikling med en vækst-joker inden for Bluetooth. Men i takt med at

de positive nyheder fra selskabet har nået markedet, er selskabets aktie også steget markant i 2003. Flere analytikere

stiller nu spørgsmålstegn ved, om aktiens stigninger har overmatchet de forbedrede fremtidsudsigter.



- Både

en fortsat succes med restruktureringerne inden for høreapparatområdet samt en pæn vækst fra headsetområdet

er indiskonteret i aktien flere gange. Et positivt nyhedsflow kan selvfølgelig understøtte kursen et stykke tid, men

fundamentalt set ser vi aktien som overvurderet, vurderer aktieanalytiker Rune Møller fra Jyske Bank.



Sammenlignes GN

Store Nord med konkurrenter i høreapparat-industrien, er aktien dog umiddelbart billigere.



- GN handles for tiden med

en rabat på omkring 20 pct. i forhold til selskaber som William Demant og Phonak, hvilket er helt naturligt med GNs turbulente

historie. Vi skal nok have en to-tre års konsistent performance før en sådan valuation-discount til konkurrenterne

helt bliver fjernet, siger Niels Leth fra Enskilda Securities, men vurderer dog, at det fundamentalt set er selskaber som William

Demant og Phonak, der er overvurderet fremfor GN Store Nord, der på sigt er undervurderet.



Berlingske Tidende

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen