Berlingske Business

Glunz & Jensen rammes af ordrenedgang

Trods en udviklingen i første halvår på linje med "det ventede" nedjusterer Glunz & Jensen ved halvåret.

"En lavere end forventet ordreindgang i 2. kvartal og en kraftig konjunkturpåvirkning af den grafiske industri påvirker udsigterne for den kommende periode negativt," lyder det fra den grafiske virksomhed, som nu har igangsat en række initiativer, der skal sikre den positive indtjening.

I halvåret faldt omsætningen fra 220 mio. kr. til 186 mio. kr., svarende til 15 pct., men i andet kvartal alene var der tale om en reduktion på 30 pct.

Resultat af primær drift (EBIT) løb op i 3,9 mio. kr. mod 1,2 mio. kr. sidste år og halvårs resultatet før skat blev det til et lille plus på 5,3 mio. kr. mod et minus sidste år på 3,9 mio. kr.

Den lave ordreindgang - og ændrede økonomiske betingelser i den vestlige verden betyder - som varslet af selskabet allerede i midten af januar - en nedjustering af forventningerne til hele året. De lyde nu på omsætning på 350-375 mio. kr. mod tidligere ca. 400 mio. kr., og en driftsoverskud (EBITA) på 0-5 mio. kr. mod tidligere 5-10 mio. kr.

"Vi må dog påpege, at det grafiske marked er særligt påvirket af de generelle økonomiske vilkår, hvilket vanskeliggør den øjeblikkelige estimering af selskabets fremtidige omsætning og indtjening ud over det sædvanlige," skriver Glunz & Jensen.

De skrappe tider har fået selskabet til at igangsætte overflytningen af den tilbageværende danske produktion til Slovakie samt afvikle produktionen af konventionelle filmfremkaldere.

Det betyder samtidig en generel personale- og omkostningstilpasning i hovedsædet og en mindre reduktion i antallet af de udenlandske medarbejdere.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen