Berlingske Business

Globalt aktieindeks har tabt 25.820.127.800.000 kroner på en uge

JAPAN-STOCKS
De kinesiske aktiemarkeder styrtdykker og trækker aktier i hele verden med sig ned. Her er det ved børsen i Tokyo. Foto:

Den kinesiske syge har spredt sig til alverdens aktiemarkeder, der på blot en uge har tabt flere værdier end Danmark har skabt i dette årtusinde.

Den er helt gal på aktiemarkederne. Den seneste uge har kurserne verden over vendt snuden nedad, med enorme tab til følge. Baggrunden er uro i Kina, aktiemarkederne styrtdykker og truer med at trække hele verdensøkonomien med sig.

Baggrunden er, at de kinesiske aktiers nedtur muligvis fortæller sandheden om en oppustet økonomi. Den kinesiske økonomi er lukket og investorer verden over frygter nu, at de kinesiske nøgletal om økonomien ikke holder stik.

Ser man på det globale MSCI ACWI & Frontier Index, er nedturen til at føle på. Indekset er oprettet af investeringsbanken Morgan Stanley og følger aktiermarkederne i 74 lande verden over.

Alene på den seneste uge har indekset tabt 9,17 procent, svarende til 25.820.127.800.000 kroner. For at sætte det i perspektiv, så er det mere end summen af Danmarks samlede nationalprodukter siden årtusindeskiftet. Alle virksomheder og borgere i Danmark skulle således have arbejdet gratis siden den første januar 2000, hvis vi skulle dække tabet.

Det skal vi heldigvis ikke. Men de danske aktier er ikke sluppet uden knubs. Siden den nuværende nedtur begyndte, har de danske aktier på børsen i København tabt 7.87 procent, svarende til 173 milliarder kroner.

Blandt eliteaktierne i C20 CAP-indekset er faldet endnu større på 8,44 procent. Til gengæld har indekset tirsdag formiddag den største stigning siden oktober 2014.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen