Berlingske Business

Glistrup: Lego-ejer ville købe dominerende aktiepost i Parken

KKLego
Foto:

Lego-familiens pengetank, Kirkbi, ønskede i 2007 at købe en ”stor, dominerende” aktiepost i Parken Sport & Entertainment. Det fortalte tidligere adm. direktør i Parken Jørgen Glistrup under dagens retsmøde i Parken-sagen.

I 2007 lå Kirkbi, Legos stenrige ejer, i forhandlinger om at købe en stor aktiepost i Parken Sport & Entertainment. Kirkbi gav et tilbud til Parken-storaktionæren Patrick De Vela, om at købe en »dominerende aktiepost« i selskabet.

Det forklarede Parkens tidligere direktør, Jørgen Glistrup, under dagens retsmøde i den verserende Parken-sag.

FØ

”Kirkbi ville gerne have en stor, dominerende aktiepost. Der var tilbud og forhandlinger,” fortale Jørgen Glistrup, da anklagemyndigheden spurgte til, om der havde været interesse for De Velas aktier.

På daværende tidspunkt sad De Vela, der tidligere hed Steen Larsen, på 33,1 pct. af de samlede aktier i PSE. Jørgen Glistrup fortalte, at han havde oplysningerne om Kirkbis købsinteresse fra Patrick De Vela.

Købet endte med at falde til jorden, da Kirkbi ikke var klar til at betale den pris, som Patrick De Vela krævede for aktierne. Ifølge Glistrup tilbød Kirkbi at købe aktierne til kurs 1600 og var ikke interesseret i at matche De Vela.

»Steen forventede en kurs på minimum 2000 for sine aktier, så han har formentlig ment, at tilbuddet var for lavt,« forklarede Jørgen Glistrup.

Det er ikke første gang i sagen, at den enorme Lego-pengetank fra Billund bliver nævnt. Tidligere har der været fremlagt dokumenter, der viste, at Parken og Kirkbi lå i forhandlinger om at bygge en kæmpemæssig indendørs skihal - kendt som et SnowDome.

Disse planer faldt dog - ligesom aktieinteressen - til jorden.

Patrick De Velas revisor var indkaldt som vidne i sagen, men ønskede ikke at udtale sig, da han som revisor har aflagt et løfte om tavshedspligt. Revisoren var indkaldt af Glistrups forsvarer, Karoly Németh, og han valgte at frafalde vidnet.

Alle tiltalte i sagen nægter sig skyldige.

PN

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen