Berlingske Business

Gamesa-flirt fik markedsværdi op på 4,8 mia. euro

Gamesa/
ARKIVFOTO. Foto:

Der kan være et forestående bryllup i vindmøllebranchen på vej mellem tyske Siemens og spanske Gamesa.

Siemens vil gerne købe spanierne, og en bekræftelse af frieriet fra Gamesa fik fredag aktien hos den spanske vindmølleproducent til at stige med 19 pct., hvilket betød, at markedsværdien steg til 4,8 mia. euro svarende til lidt mere end 36 mia. kr.

Det skriver Bloomberg News.

Ifølge Gamesa drejer tilnærmelserne fra Siemens sig om en "potentiel integration af visse af Siemens' vindforretninger og selskabet via en fusion." Gamesa påpeger dog, at der endnu ikke er truffet nogen afgørelse.

Det forlyder, at en aftale kan komme på bordet og offentliggjort indenfor de nærmeste dage, siger personer med kendskab til sagen, skriver Bloomberg.

TO GO WITH AFP STORY by Katell ABIVEN A picture taken on July 8,

Siemens skulle også være i kontakt med Iberdrola, om at købe selskabets aktiepost på 20 pct. i Gamesa.

Dennis Hofman, Siemens talsmand, har afvist at kommentere sagen.

Mens tyskerne er har specialiseret sig i møller på havet, er Gamesa specialiseret i vindmøller på land. Ender det med en sammenlægning af de to selskaber, vil de tilsammen få omkring 15 pct. af det globale vindmarked, hvilket vil gøre det sammenlagte selskab til verdens største producent af vindmøller.

Vestas har 10 pct. af det globale vindmøllemarked, mens General Electric sidder på 11 pct., viser data indsamlet af analysefirmaet Bloomberg New Energy Finance ( BNEF ).

/ritzau/FINANS

RB PLUS Vi er på vej mod vindmøller af gigaformat energi

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen