Berlingske Business

Fyldte olielagre tvinger olieprisen ned efter stigning

Olieprisen dykker onsdag morgen, efter at Saudi-Arabien, som er verdens største olieeksportør, signalerer, at det ikke agter at forsøge balancere markedet egenhændigt ved at skære i produktionen.

Imidlertid afslører en estimatindsamling foretaget af Bloomberg News, at amerikanske olielagre i sidste uge steg med 3,85 mio. tønder olie til 401,7 tønder, hvilket ville være det højeste niveau siden august 1982.

De enorme olielagre krydret med manglende vilje for at balancere markedet skaber onsdag morgen frygt for decideret olieoverflod og sendte altså oliepriserne nedad.

Onsdag koster Brent-olien 49,01 dollar per tønde, mens den amerikanske referenceolie, WTI, koster 45,58 dollar. Sammenlignet med amerikansk lukketid tirsdag falder Brent-olien således 1,19 pct., mens WTI falder 1,41 pct.

Dog kan der onsdag morgen ses en lille stigning i priserne sammenlignet med dansk lukketid kl 17.00 tirsdag, da priserne efter dansk lukketid øjeblikkeligt skød i vejret for derefter at falde igen.

Også oliefutures i New York reagerede på frygten for de fyldte olielagre og kvitterede med et fald på hele 2 pct.

- Det er interessant, at saudierne gentager deres position så stærkt og så ofte, som det gør. Det indikerer, at ingen, herunder andre Opec-medlemslande, på nogen måde må være i tvivl om, hvor de (Saudi-Arabien, red) står i denne sag, siger Ric Spooner, markedsanalytiker hos CMC Markets i Sydney, til Bloomberg News.

Ifølge saudiarabisk presse har landets olieminister, Ali-Al-Naimi, der gentagne gange har opfordret ikke-Opec-lande til at skære i produktionen først, mødtes med ambassadører fra Rusland og Norge for at diskutere, hvordan markedet kan stabiliseres.

Onsdag morgen falder guld til 1287,78 dollar per ounce mod 1294,52 dollar tirsdag. Prisen på industrimetallet kobber stiger 0,71 pct. til 5459,5 dollar per ton.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen