Berlingske Business

Fredagens obligationer: Torsdagens ECB initierede rentefald fortsatte

Fredag fortsatte og forstærkedes torsdagens rentefald, som blev startet af ECB-chefen, Mario Draghi, der kom med bløde rentemeldinger efter torsdagens møde i banken.

Renten på den toneangivende tiårige statsobligation faldt fredag omkring 4 basispoint til 0,49 pct. efter et fald torsdag ligeledes på 4 basispoint.

Sidste fredag var renten 0,52 pct., da de danske handlere slukkede skærmene og gik på weekend.

ECB fremlagde torsdag sine planer om at forlænge sine støtteopkøb af obligationer frem til september næste år, men med en halvering af volumen til 30 mia. euro om måneden. Samtidig gjorde centralbanken det klart, at der fortsat er mulighed for at forlænge opkøbene efter september, hvis inflationen ikke tager fart og nærmer sig bankens målsætning om en inflation på lige under 2 pct.

Fra USA fik investorerne nyt om økonomien - udviklingen i bruttonationalproduktet (BNP), privatforbruget og forbrugertilliden.

Det var overraskende for analytikerne. Væksten blev på 3,0 pct. i den første opgørelse af BNP for tredje kvartal. Analytikerne, som Bloomberg News havde spurgt, havde ventet 2,6 pct. Privatforbruget overraskede ligeledes, da det i kvartalet blev opgjort til 2,4 pct. mod en forventning om 2,1 pct.

Den endelige opgørelse af forbrugertillidsindikatoren fra University of Michigan landede i oktober på 100,7 - helt som ventet.

Næste uge byder på tunge nøgletal som den amerikanske arbejdsmarkedsrapport, ISM-indekset og nyt om inflationen. Derudover afholder både den amerikanske centralbank, Federal Reserve, og den britiske centralbank, Bank of England, rentemøde.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen