Berlingske Business

Fransk energiselskab ryger til tops efter pænt regnskab

EDF-EMPLOYMENT/
EDF, der er Europas største strømudbyder, havde et driftsresultat (EBITDA) på 17,6 mia. euro, hvilket ifølge Bloomberg News er bedre end analytikernes forventning, der lød på 17,47 mia. euro. Arkivfoto. Foto:

Aktien i den franske elektricitetsvirksomhed Électricité de France, EDF, ryger til tops i det europæiske Stoxx 600-indeks med en stigning på 8,35 pct., efter at selskabet fremlagde regnskabstal, der var bedre end ventet.

EDF, der er Europas største strømudbyder, havde et driftsresultat (EBITDA) på 17,6 mia. euro, hvilket ifølge Bloomberg News er bedre end analytikernes forventning, der lød på 17,47 mia. euro.

Den justerede nettoindtægt faldt med 0,6 pct. til 4,82 mia. euro i 2015 i forhold til året før. Tallet er dog højere end ventet, da analytikerne estimerede en nettoindtægt på 4,15 mia. euro.

aaa

Virksomheden skærer desuden udbyttet til 1,10 euro fra 1,25 euro sidste år. De senere år har selskabet øget gælden for at udbetale udbytte, og den lavere udbetaling sker som følge af forventninger om faldende energipriser fremadrettet.

- Vi er nødt til at tage faldet i priserne med i vores overvejelser. Vi er relativt let ramt i 2016, da dele af salget er lavet på forhånd. Frem mod 2017-2018 vil vi blive hårdere ramt af faldet i priserne på markedet, hvilket fører til, at vi gennemgår finansierings- og gældsligningen i selskabet, siger direktør Jean-Bernard Levy ifølge Bloomberg News.

dronningmargrethe75

Det fremgår af regnskabet, at selskabet forventer, at EBITDA vil være på et niveau mellem 16,3 mia. euro og 16,8 mia. euro i 2016. Selskabet forventer desuden at skære driftsomkostningerne med 700 mio. euro frem mod 2018. Derudover har EDF et mål om et positivt cash flow efter at have udbetalt penge til investorerne i 2018.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen