Berlingske Business

Frank Aaen: Nykredits fejlslagne bankeventyr årsag til børsnotering

Nykredit lægger tallene frem for kritiske politikere
ARKIVFOTO 2009 af Nykredit skilt Foto:

Det er Nykredits fejlslagne bankeventyr, som er den egentlige årsag til, at virksomheden nu mangler et milliardbeløb, og derfor er nødt til at gå på børsen. Det er ikke nye, internationale kapitalkrav, som ledelsen har forsøgt at overbevise omverdenen om.

Så skarp lyder kritikken fra flere kritikere - herunder et tidligere folketingsmedlem, skriver Finans.

»De har rodet sig ud i voldsomme problemer med bankforretningen med swap-lån. Det er forargeligt, at man begrunder en børsnotering med kommende Basel-krav, hvis Nykredits bank i virkeligheden er årsagen,« siger Frank Aaen, tidligere folketingsmedlem for Enhedslisten, som nu forsøger at blive valgt ind i Nykredits repræsentantskab.

13BUS20161209-161057-2-1808.jpg

Siden finanskrisen har Nykredit samlet set brugt 17,6 mia. kr. på sine bankaktiviteter, viser nye beregninger foretaget af Finans.

»Det er skræmmende, at Nykredit Bank har kostet et tocifret milliardbeløb, som kunne have ligget som polstring nu. Det tyder på, at der er langt større problemer i banken, end ledelsen hidtil har villet være ved,« siger Jens Vesterbæk, medlem af Nykredits repræsentantskab.

16BUSLouise-Mogensen-tilall.jpg

Nykredits ledelse forsvarer den udskældte bankforretning.

»Vi er stadig tynget af de swap-lån, der blev ydet til andelsboligforeninger før finanskrisen i 2008. Ser man bort fra dem, udgør bankens kerneforretning 26-29 pct. af koncernens samlede indtjening. Så banken er vigtig for koncernen og har stor værdi,« siger Søren Holm, koncerndirektør i Nykredit, til Finans.

sixhøj

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen