Berlingske Business

Forventning til Fed-nedtrapning i december fordoblet

Fredagens solide tal fra det amerikanske arbejdsmarked har skubbet markant til økonomernes holdning til, hvornår den amerikanske centralbank vil begynde at reducere de 85 mia. dollar store obligationsopkøb hver måned.

Hvor 17 pct. af de adspurgte økonomer før vurderede, at Federal Reserve tager hul på nedtrapningen på mødet den 17. og 18. december, tror 34 pct. af analytikerne nu på, at beslutningen bliver taget på denne måneds FOMC-møde.

- Det står klart at økonomien klarer sig langt bedre end FOMC har forventet, og der er ingen grund til ikke at gå i gang med nedtrapningen, siger cheføkonom James Smith fra Parsec Financial Management i North Carolina.

James Smith, der er tidligere økonom i Federal Reserve, forudser, at FOMC vil reducere de månedlige opkøb til 65 mia. dollar på det kommende pengepolitiske møde.

Den amerikanske beskæftigelsesrapport viste en vækst i beskæftigelsen uden for landbruget på 203.000 personer i november. Økonomerne havde estimeret en jobskabelse på 185.000 personer ifølge et estimat indsamlet af Bloomberg News. Samtidig steg beskæftigelsen i den private sektor med 196.000 ansatte mod en ventet stigning på 180.000.

Samlet faldt arbejdsløsheden til 7,0 pct. fra 7,3 pct., hvor økonomerne havde ventet et fald til 7,2 pct.

Den stærke beskæftigelsesvækst kom efter, at ADP-rapporten allerede onsdag havde indikeret en særdeles stærk vækst, mens torsdagens data for nytilmeldte ledige også pegede i samme retning.

Og for at understrege den positive udvikling i den amerikanske økonomi, viste forbrugertillidsindikatoren fra University of Michigans en stigning i december til 82,5 fra 75,1 måneden før. Der var ifølge Bloomberg News ventet en lille forbedring til 76,0.


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen