Berlingske Business

Fortsat underskud i DLH - men bedre tider på vej

Trævarekoncernen DLH er fortsat påvirket af det globale økonomiske tilbageslag. Det fremhæver selskabet i halvårsregnskabet.

- Markedsudviklingen i 2. kvartal bekræfter dog indtrykket af en stabilisering af efterspørgsel og priser, omend med store lokale og regionale variationer, konstaterer selskabet.

For hele første halvår blev koncernomsætningen 1851 mio. kr., hvilket er 33 pct. lavere end den tilsvarende periode sidste år.

DLH har siden efteråret 2008 igangsat en række reorganiserings- og effektiviseringsinitiativer. Det har fået omkostningerne ned med 20 pct. i forhold til tilsvarende periode sidste år.

For første halvår gav driften (EBIT) et underskud på 27 mio. kr. mod et overskud på 32 mio. kr. i første halvår sidste år.

Overskudsgraden blev reduceret med 2,6 pct.-point til minus 1,4 pct. i forhold til 2008.

Samlet kom DLH ud af første halvår med et underskud på 103 mio. kr. mod et underskud på 15 mio. kr. i første halvår 2008.

- I denne resultatberegning er indkalkuleret, at driftsunderskuddet i en række lande (særligt i Afrika) ikke kan forventes udnyttet inden for den tidshorisont, som koncernen lægger til grund for aktivering af skatteunderskud, oplyser selskabet. Trævaregrossisten DLH fastholder forventningerne til 2009, hvor selskabet venter en omsætning på omkring 4 mia. kr. og et underskud før skat, der er væsentligt mindre end i 2008. Det oplyser selskabet i forbindelse med regnskabet for første halvår.

- Udviklingen i 2. kvartal understøtter koncernens forventning om en gradvis stabilisering af efterspørgsel og markedspriser i løbet af 2009 og 2010, fremhæver selskabet.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen