Berlingske Business

Forrygende 2008 for Novo Nordisk

Forrygende 2008 for Novo Nordisk - 1

Krisen preller tilsyneladende af på Danmarks største medicinalvirksomhed. Novo Nordisk kom gennem 2008 med et driftsoverskud på 12,4 milliarder kr., hvilket var 38 pct. mere end året før og bedre end koncernledelsens egen prognose. Nu skruer Novo Nordisk op for de langsigtede forventninger. (Opdateret)

I forbindelse med regnskabet for 3. kvartal opjusterede Novo Nordisks ledelse sine forventning til væksten i driftsindtjeningen fra 25 pct. tikl mellem 32 og 35 pct. Men det gik altså bedre

Driftsoverskuddet på de 12,4 milliarder er hentet ud af en omsætning på 45,6 milliarder kr., hvilket var 9 pct. højere end i 2007.

I 2008 har Novo Nordisk således tjent 27,20 kr. på driften for hver gang, koncernen har solgt diabtesbehandling, blødermedicin eller væksthormon for 100 kr. Det er en pæn fremgang i indtjeningen i forhold til 2007, hvor overskudsgraden var 21,4 pct.

Koncernledelsen med Lars Rebien Sørensen i spidsen har da også nu øget det langsigtede mål for overskudsgraden fra 25 til 30 pct.

Godt nyt til aktionærerne
"Vi er tilfredse med de solide forretningsresultater, vi har opnået i 2008, og som har været drevet af den fortsatte fremgang for vores moderne insuliner på alle større markeder. Til trods for den generelle økonomiske afmatning forventer vi fortsat tocifret vækst for salg og resultat af primær drift i 2009 og har forhøjet vores langsigtede finansielle mål," lyder den første kommentar fra adm. direktør Lars Rebien Sørensen.

Efter skat tjente Novo Nordisk sidste år 9.645 mio. kr. mod 8.522 mio. kr. i 2007.

I kølvandet på det flotte 2008-resultat vil bestyrelsen vil på generalforsamlingen den 18. marts 2009 foreslå, at udbyttebetalingen hæves med en tredjedel til 6,00 kr. pr. aktie. Endvidere foreslår bestyrelsen, at det igangværende aktietilbagekøbsprogram forhøjes med 1 milliard kr. til 18,5 milliarder kr.

I år forventer Novo Nordisk en vækst i resultat af den primær drift på 10 pct. i lokale valutaer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen