Berlingske Business

Forbrugertillid giver grund til forsigtig optimisme

Større forbrugslyst giver grund til en vis optimisme for økonomien.

Det blev godt modtaget i Danske Bank, at Danmarks Statistiks opgørelse over forbrugertilliden i juli steg til indeks -3,2 fra -5,5 i juni .

Den større forbrugslyst giver nemlig grund til en vis optimisme for økonomien.

- Dagens tal har da også været ventet med stor spænding, da udviklingen i forbrugertilliden giver en vigtig indikation af hvor stor en andel af SP-udbetalingen i juni og starten af juli, vi kan forvente bliver omsat i øget forbrug. Dagens tal giver derfor også grund til forsigtig optimisme, og vi forventer da også en forholdsvis pæn stigning i forbruget i andet halvår 2009, skriver Danske Bank-økonom Tore Damgaard Stramer i en kommentar.

Han pointerer samtidig vigtigheden af, at danskernes forventninger til arbejdsmarkedet tegner mere positive end tidligere.

- Nok vigtigt af alt er det mere og mere tydeligt, at danskernes bekymring for udviklingen på arbejdsmarkedet nu bliver stadig mindre. Underindekset for forventninger til udviklingen i ledigheden er således faldet fra -34,4 i juni til -21,1 i juli. Det er en vigtig korrektion, da en stigende bekymring for ledighed normalt vil komme til udtryk i øget opsparing og dermed faldende forbrug. Vi har da også set, at tempoet, hvormed ledigheden stiger, er aftaget kraftigt siden forårets rekordstigningen, og fremadrettet er det også vores forventning, at denne tendens fortsætter, skriver Danske Bank-økonomen.

I Nordea vurderer man, at dagens offentliggjorte statistik bekræfter bankens udsyn.

- I vores prognose tror vi, at privatforbruget kommer op igen i slutningen af året. De seneste måneders stigning i forbrugertilliden øger sandsynligheden for, at det kommer til at holde stik. Situationen afspejler dog fortsat relativt stor usikkerhed, hvilket fortsat antyder, at forbrugerne er forsigtige, skriver analytiker Martin Ipsen i en kommentar.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen