Berlingske Business

For tredje år i træk falder ølforbruget

Forbruget af øl falder for tredje år i træk. Forbruget af vin stiger.


Forbruget af øl i Danmark var sidste år 520 mio. liter - 4 pct. lavere end året før - en tendens, der gentager sig for tredje år i træk. I forhold til 2003 er ølforbruget blevet 13 pct. mindre.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Omvendt forholder det sig med forbruget af vin, hvor forbruget sidste år steg med 3 pct. til 184 mio. liter. I forhold til 2003 var forbruget i 2008 dog kun 1 pct. højere.

- Samlet set er forbruget af alkohol faldet i 2008. Det gennemsnitlige forbrug af ren alkohol pr. indbygger over 14 år er reduceret med 3 pct. i forhold til året før. I 2008 drak hver indbygger over 14 år i gennemsnit 11,7 liter ren alkohol, hvilket svarer til 15 genstande om ugen. I forhold til 2003, hvor vi i gennemsnit drak 13,1 liter, eller næsten 17 genstande om ugen, er det samlede gennemsnitlige alkoholforbrug blevet reduceret med 11 pct., bemærker statistikkerne.



(RB-Børsen: Tlf: 33300335, E-mail: redaktion@rb-borsen.dk, www.rb-borsen.dk )

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen