Berlingske Business

Fondsbørsen siger god for afnotering af Mols-Linien

aaa
Foto:

Da kapitalfonden Polaris i stort tal begyndte at købe aktier i Mols-Linien sidste år, var det med det erklærede formål at overtage den fulde kontrol med selskabet.

I december, da Polaris sad på godt 80 procent af aktierne i selskabet, bad selskabet derfor om at få Mols-Linien afnoteret på fondsbørsen i København, så aktien ikke længere kan handles der.

Og nu har fondsbørsen - der retteligt hedder Nasdaq Copenhagen - så besluttet at imødekomme ønsket.

Eneste forudsætning er, at Polaris skal tilbyde at købe de resterende aktier tilbage til samme kurs, som man tidligere har tilbudt de øvrige aktionærer.

Thomas Tang, der har repræsenteret mindretalsaktionærerne i kampen imod en afnotering, er meget uforstående over for afgørelsen.

- Afnoteringen har ikke kun betydning for Mols-Linien, men den sætter også et stort spørgsmålstegn ved den generelle beskyttelse af minoritetsaktionærer.

- Det er skadeligt for det danske aktiemarked i almindelighed og for småaktionærer, der stilles væsentligt ringere fremover, siger han til Ritzau.

De nuværende investorer kan vælge at beholde deres aktier i selskabet, men de vil formentlig få langt sværere ved at komme af med dem igen, fordi de selv skal finde en køber.

Derfor kan der være en del, der torsdag vil forsøge at skille sig af med deres aktier, vurderer Thomas Tang.

- Men grundlæggende er Mols-Linien efter min mening fortsat en interessant investering.

- Derfor kunne det godt ligne en købsmulighed for en langsigtet investor, der kan leve med et unoteret setup.

Polaris tilbød i august de øvrige aktionærer at købe aktier til en pris af 40 kroner stykket, men siden da er kursen steget til 97, blandt andet i kraft af den positive turnaround, som selskabet har været igennem.

Desuden er olieprisen faldet markant i perioden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen