Berlingske Business
15:52Bombardier-aktien buldrer afsted efter overraskende samarbejde

Fonde vil bruge minisatelliter i jagten på gyldne investeringer

SPUTNIK 3
Almindelige satellitter som Sputnik 3 her bliver udfordret af små satellitter på størrelse med skoæsker, der hurtigt kan hjemsende billeder, som hedgefonde kan bruge til at investere ud fra. Foto:

Den sidste teknologiske nyvinding inden for data-indsamling er, at amerikanske hedgefonde indsamler store mængder data i satellitter på størrelse med skoæsker.

Big-data er det nye sort, mere sort end god kaffe, for hvis du skal træffe en investeringsbeslutning, skal grundlaget være i orden. Og det lader til, at et amerikansk firma har lavet et gennembrud for big-data-høst: satellitter i skoæske-størrelse, der med langt højere frekvens end tidligere, kan hjemsende billeder og optegninger til analyser, som hedgefonde kan bero deres investeringer på.

Origin

Det er den amerikanske avis The Wall Street Journal, der har undersøgt firmaet, Planet Labs Inc., der står bag de nye mini-satellitter. De har nu lavet en aftale med et andet firma, Orbital Inc., og tilsammen leverer de billeder af økonomisk sensitive placeringer og dertil investeringstips med langt, langt højere frekvens end almindelige satellitter. Herfra kan investeringsfonde træffe beslutninger om, hvor de skal poste deres penge.

Firmaet Orbital Inc., der leverer investeringstips på baggrund af satellit-billederne, arbejder allerede sammen med en del investeringsforeninger men vil over for The Wall Street Journal ikke fortælle hvem.

pix-New Shepard

Potentialet er enormt

Tænk hvis du vidste, hvor mange biler der kører på hvilke veje hver dag, inden du besluttede, hvor du ville anlægge din nye parkeringsplads, eller at du havde eksakte, daglige vegetative helbredstjek af et mark- eller vådområde, inden du besluttede, om du vil købe det.

Det er tankegangen bag de nye minisatellitter, for målet er, at de inden for et år leverer daglige billeder og investeringstips. Nu kan de leverer månedlige billeder.

US-SPACE-JUPITER-IO

»Næsten al økonomisk aktivitet er forandring. Når først du får adgang til daglige billeder, åbner det helt nye horisonter for at kunne monitorere den forandring,« fortæller Jimi Crawford tidligere ledende medarbejder i Google, der har været med til at starte Orbital Inc.

På sigt er det også meningen, at firmaerne bag billederne og analyserne kan leverer data om steder, der ellers er svære at få pålidelige data fra, eksempelvis Kina.

PEOPLE-HAWKING/STARSHOT

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen