Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Følelser hører ikke til på aktiemarkedet

aktieskole. Del 1 af 2 om psykologi kontra reelle værdier på aktiemarkedet.

Der er en enkelt påstand, som vi hørte tit i løbet af 2008. Nemlig, at aktiemarkedets fald mere skyldes psykologi end ændringer i fundamentale værdier. Oversat lidt groft til almindeligt dansk, betyder det, at aktiemarkedet har taget hovedet under armen og mere handler med hjertet end med hjernen.

Om aktiemarkedets købere og sælgere ligefrem har glemt at tage hjernen med i deres beslutninger er måske en smule overdrevet. Men der er ingen tvivl om, at følelser spiller en vigtig rolle for mange i beslutningen om, hvorvidt en aktie skal købes eller sælges.

Frygt bag store dyk

For eksempel ligger der en god portion frygt bag, når stort set alt på aktiemarkedet styrtdykker en enkelt dag. Uden hensyntagen til om de bagvedliggende selskaber har udsigt til større eller mindre overskud de kommende år.

Og grådigheden sidder med ved bordet, når der smides penge i en aktie, som allerede er steget mod himlen, og hvor kursen efterhånden afspejler det absolut mest positive scenario for de kommende ti år.

Man skal heller ikke undervurdere effekten af gruppe-pres. Med en mindre høflig formulering kaldet lemminge- effekten. Her vil trangen til at være med i en gruppe få en aktie til at fremstå mere attraktiv, hvis der er tilstrækkeligt mange, som anbefaler den. Også selv om disse andre egentlig ikke er bedre kvalificerede til at vurdere aktien, end man selv er.

Dårlige køb

Som et eksempel på at følelser spiller ind i beslutningsprocessen kan også nævnes ubehaget ved at erkende sine egne fejl.

Alle aktive deltagere på aktiemarkedet har oplevet at købe en aktie, som viste sig at være et dårligt køb. Og mon ikke også de fleste har oplevet, at man i stedet for at sælge den faldende aktie igen med tab, har holdt fast i den med begrundelsen, at det er en god aktie, som nok skal komme igen. Hvorefter den bare er fortsat med at falde.

Fællesnævner for de beslutninger, som træffes på baggrund af følelser er, at man lige så godt kunne have slået plat eller krone om beslutningen. Og det er i længden ikke vejen til en sund aktieøkonomi.

Der er sikkert nogen, som har et naturtalent for at træffe de rigtige beslutninger på aktiemarkedet uden at sætte sig særlig meget ind i de aktier og selskaber, de handler i. Men inden man udnævner sig selv til et naturtalent, er der et par spørgsmål, man lige bør stille sig selv. Det ser vi nærmere på i næste uge her i ErhvervsBladet.dk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen