Berlingske Business

Følelser hører ikke til på aktie-markedet

Aktieskole. Del 2 af 2 om at vurdere aktierne seriøst inden køb.

Inden man udnævner sig selv til et naturtalent, når det gælder aktiehandel, bør man lige undersøge, hvordan markedet har opført sig i den periode, hvor man selv mener at have klaret sig godt på sit indbyggede aktiekompas.

Hvis man kun har handlet med aktier fra 2003 og fremad, har man nemlig været så heldig at handle på et af de kraftigst stigende markeder gennem historien. 95 procent af alle aktier på børsen steg i perioden foråret 2003 - efteråret 2007, og på sådan et marked ville selv »aben med pilen« få et fremragende resultat.

Eftersom aktiemarkedet set over tid bevæger sig i bølger giver succes med handler på et ensidet marked ikke noget brugbart billede af, hvordan man på længere sigt vil klare sig på fornemmelse alene. I stedet bør man være taknemmelig for, at markedet har holdt et sikkerhedsnet under en.

Den største risiko i forbindelse med et stemningsskift i stil med det, vi fik i efteråret 2007 er, at mange har oparbejdet en tro på deres egne evner, som ikke har hold i virkeligheden. Dermed bliver det umuligt at tilpasse ak- tiestrategien efter de ændringer, som kommer uanset om man kan lide dem eller ej.

Hvis man er helt overbevist om sine egne evner og kan »dokumentere« det gennem to - tre års succes, så vil den naturlige reaktion på en stribe tab være, at de kun er midlertidige. Ligesom når en ludoman mener, at det er midlertidigt, når han nu igen har tabt alle sine penge.

Hvis man er overbevist om, at tab kun er midlertidige og i hvert fald ikke skyldes ens egen måde at træffe beslutninger om køb og salg på, er den indlysende konsekvens, at man bare bliver ved med at gøre det samme. Vi anbefaler, at man anlægger en ydmyg holdning og tvinger sig selv til at stille spørgsmålstegn ved egne evner og metoder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen