Berlingske Business

Flest gode overraskelser blandt C20-regnskaberne

TDCaktier_Business
TDC stod for den største positive overraskelse i halvårsregnskaberne hos de store selskaber. Foto:

Halvårsregnskaberne i C20 er afleveret, og den netop afsluttede regnskabssæson bød især på positive overraskelser.

TDC tager prisen som den største overraskelse med en indtjening 70 procent over det forventede, viser en gennemgang lavet af Spar Nord.

I den anden ende ligger Vestas. Vindmølleselskabets resultat lander hele 550 procent under forventningerne, og dermed tegner det sig for sæsonens største skuffelse, viser bankens "surprise index" over Danmarks eliteaktier.

11 af selskaberne i det toneangivende C20-indeks på børsen i København overgik analytikernes forventninger og skovlede flere penge ind end ventet. Otte selskaber leverede resultater under forventningerne.

Men helt i top ligger TDC med en indtjening knap 70 procent over analytikernes forventninger.

- Ser vi nærmere på regnskabet, så skyldes den store bundlinje-overraskelse alene skattetekniske forhold og ikke det driftsmæssige, siger aktieanalytiker i Spar Nord Mikkel Duus-Hansen.

- Og netop derfor valgte investorerne også at se bort fra bundlinje-hoppet og handle aktien ned i minus på regnskabsdagen, siger han.

Efter TDC følger Jyske Bank med en indtjening, der landede knap 50 procent over forventningerne.

I den anden ende af indekset ligger Vestas som absolut bundprop. Med et underskud næsten 550 procent dårligere end analytikernes forventninger leverede vindmølleselskabet den suverænt største indtjeningsmæssige skuffelse.

På trods af skuffelsen handlede investorerne Vestas-aktien op med mere end fem procent på regnskabsdagen. Det skal ifølge Mikkel Duus-Hansen blandt andet ses i lyset af Vestas-topchef Ditlev Engels fratrædelse.

- Udsigten til et Vestas uden Ditlev Engel var sammen med et forbedret cash flow og forventninger om flere ordrer fra USA i andet halvår af 2013 nok til at kompensere for den stærkt skuffende bundlinje, siger Mikkel Duus-Hansen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen