Berlingske Business

Flere penge i plast og papir

Positiv udvikling præger de 26 største virksomheder, som producerer plast, papir eller emballage. Branchen halter dog fortsat efter i vækst og afkastningsgrad.

Med halvsløje tider blandt de europæiske forbrugere har det i nogen grad været de oversøiske markeder, som har sikret papir- og emballageproducenterne et rimeligt år i 2011, hvor man faktisk både har kunnet løfte omsætningen og bevare lønsomheden. Det gælder for eksempel æggebakkeproducenten Hartmann, som også har haft glæde af lave priser på returpapir. Det viser en gennemgang af de seneste to årsregnskaber fra de 26 største virksomheder inden for kategorien »plast, papir og emballage.«

Flere producenter har svært ved at opretholde en rentabel drift. Det gælder ikke mindst norskejede Elopak, det tidligere Schouw Packaging, som fremstiller mælke- og juicekartoner. Alligevel formår 22 af brancheudsnittets 26 selskaber at fremvise et positivt driftsresultat i 2011 i 2010 havde blot 17 sorte tal for driften. På bundlinjen er antallet af virksomheder med plus steget fra 16 til 18, og overordnet set er det samlede overskud i alle 26 virksomheder mere end fordoblet fra 301 til 627 millioner kroner.Branchen lider dog under en svag vækst. Omsætningen er steget med seks procent, hvilket ligger markant under udviklingen hos de 1.000 største virksomheder, beregnet fra Berlingske Business Guld1000-analyse, som i 2011 oplevede en vækst på ni procent. Afkastningsgraden i brancheudsnittet befinder sig ligeledes under Guld1000 med blot fem procent. Den svage vækst viser sig også i antallet af ansatte i de 26 virksomheder, som er faldet med ca. fem procent.I øvrigt er branchen lige nu præget af konsolidering opkøb og sammenlægninger. Superfos er blevet solgt af kapitalfonde til den britiske koncern RPC, og den svenske SCA-koncern har solgt sin danske emballagedivision, som engang for længe siden hed Danapak, til den ligeledes britiske koncern DS Smith.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen