Berlingske Business

Fingerprint barberede 5 mia. svenske kr. af værdien efter chokmelding

Fingerprint Cards-aktien faldt tirsdag knap 32 pct. til 34,40 svenske kr. Dermed mistede aktionærerne 5,2 mia. svenske kr. i dagens løb i forhold til markedsværdien på 16,4 mia. svenske kr. ved mandagens lukkekurs på 50,40 svenske kr. Aktien er i år faldet 45 pct. I tirsdagens handel var aktien på et tidspunkt helt nede i 29,30 svenske kr.

Det svenske biometriselskab, der var børsens højdespringer i 2015, meddelte inden børstid tirsdag, at der fortsat er problemer med for store lagre og dropper nu at give forventninger til hele året, hvilket selskabet ellers gjorde i sit nylige årsregnskab.

- Da de kortsigtede udfordringer ventes at fortsætte i andet kvartal, kan Fingerprint Cards ikke bekræfte sin udmeldte prognose for omsætningen og overskudsgraden i 2017, skrev selskabet.

- En svag start på året er blevet mere træg grundet høje lagre i værdikæden. Grundet OEM-kunders lageropbygning har også efterspørgslen efter selskabets fingeraftrykslæsere været svagere end ventet, lød det videre.

Ud over nu at afstå fra at give forventninger til hele året trækker selskabet også et forslag om at udbetale udbytte tilbage.

Tidligere havde Fingerprint annonceret forventninger om en omsætning i 2017 på 7,5 til 9,5 mia. svenske kr. og en driftsmargin på 35 pct. I 2015 var omsætningen på 6,6 mia. svenske kr.

Selskabet oplyste også, at det venter, at indtægterne i første kvartal i år vil falde mere end 50 pct. i forhold til samme periode året før, hvor omsætningen var 1,5 mia. svenske kr.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen