Berlingske Business

Finanstilsynet: Danmark kan lære af børskulturen i Sverige

omx
Foto:

Danmark godkendte sidste år 17 børsprospekter, mens det samme tal i Sverige var 278, og derfor mener Henrik Ramlau-Hansen, der er formand for Finanstilsynet, at Danmark kan lære noget af børskulturen i Sverige.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Henrik Ramlau-Hansen siger til avisen, at det er relevant at se på, om der er indgangsbarrierer, eller om der er andet, der afskrækker virksomheder for at gennemføre børsnoteringer eller udstede virksomhedsobligationer i Danmark.

Derudover mener han, at tilsynet skal vurdere, om det kan gøres nemmere og billigere for virksomheder at rejse kapital.

- Kan Finanstilsynet facilitere standarder for prospekter for at gøre dem kortere end normalt, eller kan vi facilitere standardisering i dokumentationen ved direkte lån? Endeligt kan et emne til diskussion være, hvad Finanstilsynet kan gøre for bedre at kommunikere om regler og lovgivning for at gøre flere virksomheder tryggere i at gå ind på de regulerede markeder. Vi vil gerne hjælpe, siger Henrik Ramlau-Hansen til Børsen.

Ifølge Nikolaj Kosakewitsch, der er administrerende direktør for Nasdaq i København, er Danmark ikke helt fortabt.

Han mener, at København er det bedste marked, når det kommer til at rejse kapital, hvilket kan ses i forbindelse med de sidste fem års seks store aktieudstedelser eller nye børsintroduktioner - heriblandt Dong Energy og Nets.

Nikolaj Kosakewitsch mener, at både Nasdaq og det danske skolesystem kan hjælpe med at forbedre investeringskulturen - for eksempel ved at undervise i vigtigheden i innovation og i at rejse kapital til innovative selskaber og iværksættere.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen