Berlingske Business

Finanskrisen sætter elforbrug i bakgear

fladskaerm_PeterClausen_artikel.jpg
Det lavere elforbrug gælder på både industrien og de private husholdninger. Foto:

Den økonomiske krise lader sig nu også mærke i elforbruget i Danmark, som oplever det kraftigste fald, elselskaberne nogensinde har oplevet.

I de sidste tre måneder af 2008 faldt strømforbruget med 3,0 procent i forhold til samme periode forrige år, og alene i december måned faldt strømforbruget med 4,6 procent, skriver Energinet.dk i en pressemeddelelse.

- Vi har aldrig før set så voldsomt et fald på kun ét kvartal. Det er historisk, siger elmarkedschef Nicolaj Nørgaard Petersen fra Energinet.dk.

Elforbruget fordeler sig mellem forbruget i de danske hjem, i industrien og i handels- og servicesektoren. De forbruger cirka en tredjedel hver. Et fald på tre procent på landsplan på blot tre måneder kan ikke lade sig gøre, med mindre der bruges væsentlig mindre strøm i industrivirksomhederne.

- Tallene er derfor en meget tydelig indikator for, hvor samfundsøkonomien er på vej hen, fortæller Nicolaj Nørgaard Petersen.

Nicolaj Nørgaard Petersen udelukker ikke, at faldet i elforbruget efter nytår meget vel kan blive endnu større.

- Vi har tjekket tallene tilbage til begyndelsen af 1980erne, og vi har aldrig tidligere set så markant et fald på et enkelt kvartal. Faldet i elforbruget her efter nytår kan meget vel vise sig at være endnu kraftigere, siger han.

Læs også: De ti mest overraskende strømslugere

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen