Berlingske Business

Finanskrisen kradser ikke rigtigt

forbrug_Henriksen_artikel_13.jpg
Vi er indre påvirkede af krisestemningen end sidste år, men endnu mangler det private forbrug at komme i omdrejninger. Foto:

Frygten ramte på alle måder danskerne, da finanskrisen eksploderede for godt et år siden. I dag føler stadig flere danskere sig upåvirkede af krisen.

Det viser en ny måling foretaget af YouGov Zapera for MetroXpress. I oktober sidste år viste målingen, at hver anden dansker følte sig påvirket af krisen.

I år viser en lignende måling, at knap tre ud af ti føler sig påvirkede - det er en klar forbedring på bare fem måneder.

MetroXpress har talt med finansminister Claus Hjort Frederiksen (V), der i dag fremlægger forslaget til årets finanslov, og erhvers- og økonomiminister Lene Espersen (K). Begge glæder sig over udviklingen.

»En vigtig forudsætning for at komme ud af krisen er, at vi har tillid til økonomien. Det er nødvendigt, at der kommer gang i dankortet, og at folk får lyst til at forbruge,« siger Claus Hjort Frederiksen til MetroXpress.

Der kan dog godt gå lidt tid, før det sker, forudser Eva Steensig, sociolog og forbrugsanalytiker i Lighthouse CPH.

»Sidste efterår var krisen meget dominerende i medierne, og visse aviser havde i høj grad dommedagskasketten på. Det skabte en chokeffekt, som nu er ved at være ude af kroppen. Men det vil tage lang tid, før vi igen bruger penge, som vi gjorde før krisen,« siger hun.

Også René Skau Björnsson, økonomisk ordfører for Socialdemokraterne, mener endnu ikke, at glæderne skal tages på forskud:

»Vi har kun lige set starten af finanskrisen. De mest alvorlige konsekvenser vil vi se inden for det næste halve år, hvor arbejdsløsheden vil stige, og underskuddet på statens finanser vil blive kæmpestort,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen