Berlingske Business

Finanskrisen bekymrer danskerne mest

WallStPub_LHenriksen_artikel.jpg
Det er finanskrisen og dens effekter på dansk økonomi og forbrug, der står højest på danskernes dagsorden lige nu. Foto:

Finanskrisen fortrænger dårligt integrerede udlændinge, velfærd og klima som det mest akutte problem, som regeringen – ifølge danskerne – skal håndtere i det nye år.

Lige siden 1998 har det stort set hvert eneste år været udlændingepolitikken, der stod øverst på danskernes dagsorden. Det har hjulpet VKO gennem tre succesrige valg, men en ny måling fra Gallup viser nu, at det er nye tider.

Allerede i valgkampen i 2008 sneg problemer med velfærdsydelserne sig snævert forbi indvandring og integration, når danskerne skulle prioritere problemerne – ikke desto mindre var vurderingen, at udlændingedebatten endnu en gang blev et afgørende emne.

Men i den seneste måling er integrations- og udlændingepolitikken blot blevet et tema i mængden.
Hele 37 pct. af 1.151 adspurgte danskere peger på finanskrisen som den mest akutte udfordring, mens blot hver tiende peger på integration og velfærden, mens syv procent peger på klimaet.

Artiklen fortsætter under billedet
ScreenShot147.jpg

Det kan tvinge Dansk Folkeparti til at skulle genopfinde sig selv, mener eksperter.

»Hvis alle danskernes opmærksomhed koncentreres om finanskrisen, så vil de få svært ved at holde deres klassiske dagsorden med udlændinge og EU-modstand,« mener lektor Johannes Andersen, der er samfundsforsker ved Aalborg Universitet.

Læs også: Pres for stor dansk skattereform

Også professor i statskundskab ved Københavns Universitet Peter Kurrild-Klitgaard vurderer, at VKO-konstellationen – og ikke mindst DF – bevæger sig ud i nyt terræn.

»Jo højere udlændingepolitikken står på folks dagsorden, jo bedre er det for DF – og omvendt. De skal så enten bringe emnet tilbage på dagsordenen, eller de skal indtage nogle nye positioner,« siger Peter Kurrild-Klitgaard:

»De vil nok prøve at positionere sig som de svagt borgerlige socialdemokrater, men problemet for dem bliver, at der i den her type situation ikke er noget, der holder Socialdemokraterne »på midten«. De vil naturligvis benytte lejligheden til at komme frem med sager, de ellers ikke troede, de kunne komme igennem med, og i længden bliver det svært for DF at konkurrere, fordi Socialdemokraterne hele tiden vil stille fordelingspolitiske forslag, der går længere, end DF kan gå med på, hvis man skal holde balancen i forhold til regeringen.«

De centrale aktører i en situation med økonomisk krise bliver netop Socialdemokraterne og Venstre, vurderer de begge, og her har Socialdemokraterne fået et lille forspring, mener Johannes Andersen.

Næstformand i Dansk Folkeparti, Peter Skaarup, finder det helt naturligt, at finanskrisen bekymrer danskerne mere end noget andet netop nu – men det går over, tror han:

»Nogle mister deres job – de fleste kender måske nogen, der gør det – og folk skruer ned for forbruget. Men jeg er ikke så bekymret. Omvendt kan vi glæde os over, at prisen på energi og benzin falder, ligesom vi kan forvente, at renten dykker. Finanskrisen er et forbigående fænomen, mens de store værdispørgsmål vil rumle nedenunder og vende tilbage. I krisetider vil integration helt naturligt blive et tema – ikke mindst fordi det jo desværre er sådan, at det ofte er indvandrere, der er de første, der mister jobbet, når arbejdsløsheden vokser.«

Læs også på Berlingske.dk: Anders Fogh tilbage til virkeligheden

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen