Berlingske Business

FIH-chef var dybt skeptisk over for Parkens aktiehandler

FØJG
Foto:

Chefen for FIHs markets-afdeling var i en samtale med en Parken-medarbejder meget, meget skeptisk over for Parkens opkøb af egne aktier. "Det er bare den oplevelse, jeg har for øjeblikket, at det fandme er jer, der ligger og køber det lort," lød det blandt andet.

Der blev på ingen måde lagt fingre imellem. I januar 2008 ringede chefen for FIHs markets-afdeling til en bekendt i Parken, den nuværende koncerndirektør i Parken, Anders Hørsholt.

Det skal indledningsvist bemærkes, at Hørsholt oprindeligt var sigtet i den verserende sag om kursmanipulation med Parken-aktier, men den sigtelse frafaldt Bagmandspolitiet i 2013.

Hørsholt var ikke direktør i Parken, da FIH-chefen ringede. Det var Jørgen Glistrup derimod, og i flere uger op til samtalen i januar havde han gennem banken, FIH, købt Parkens egne aktier.

Per Østergaard, chefen for FIHs markets-afdeling, hvis medarbejdere rådgav og eksekverede Parkens handler, gjorde det i opkaldet til Anders Hørsholt klart, at han var meget skeptisk over for Parkens handel med egne aktier.

»Hvem har solgt ud af alle de her.. hvem har solgt ud af aktier,« spurgte Anders Hørsholt.

»I holder stadig bunden under vores aktie, ikk'?«

»Ja, det gør vi jo. Du kan sige, den dag I gik væk, så tør jeg ikke tænke på, hvor Parken blev handlet henne,« svarede Per Østergaard.

Sådan gik samtalen mellem de to tidligere bekendte ellers frem og tilbage. Anklagemyndigheden spillede ikke hele den 17 minutter lange samtale, men Parkens handel blev berørt flere gange.

»Prøv at høre her, Anders. Det er helt oprigtigt, så er der jo ikke en køber i den aktie, hvis I ikke selv ligger der,« lød det fra Per Østergaard.

»Nej,«

»Det er jo indiskutablet,« konstaterede Østergaard, inden han kort tid senere konstaterede: »Det er bare den oplevelse, jeg har for øjeblikket, at det fandme er jer, der ligger og køber det lort.«

Herefter snakkede Østergaard og Hørsholt blandt andet om, hvor store ledelsens optionsprogrammer i Parken samlet var. Efter lidt hurtig opremsning og hovedregning konstaterer Anders Hørsholt, at det vel drejer sig om 70.000 aktier.

»Det burde I fandme os snart have købt et eller andet sted,« lød det fra Per Østergaard.

Anklagemyndigheden afhørte efterfølgende Per Østergaard om samtalen, blandt andet hvad der ville ske, hvis ikke Parken var til stede i aktien.

»Så ville den naturligvis falde,« sagde Per Østergaard.

»Jeg synes, det var uklogt at handle så mange aktier. Det er helt klart, at med så dårlig likviditet, så er det en farlig adfærd. Men jeg har ikke været derhenne, hvor jeg synes, det var så kriminelt, for så var jeg gået til compliacneafdelingen.«

»Kan du huske, om du talte med nogen om det?« spurgte Anklagemyndigheden.

»Det har vi sikkert diskuteret internt i afdelingen. Men jeg kan ikke huske, om jeg har talt med nogen i direktionen om det.«

Tidligere på dagen var Parkens rådgiver i FIH samt den aktiehandler, der eksikverede handlerne i Parken, inde i retten for at afgive deres forklaringer. De havde haft den næreste kontakt med Parken, og de fortalte begge, at de ikke havde set nogen grund til at gå til deres overordnede med hensyn til Parkens handler.

Det er forventningen, at Anders Hørsholt giver forklaring i sagen senere i dag. Alle de tiltalte i sagen nægter sig skyldige.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen