Berlingske Business

Fed-chef: Fast inflationsmål kan være uhensigtsmæssigt

373239601.jpg
Foto: Iris.

Det vil være fornuftigt at vurdere, om den amerikanske centralbanks klare mål for inflationen på 2 pct. stadig er berettiget. Det vurderede chefen for Federal Reserves afdeling i Boston, Eric Rosengren, i en tale mandag.

Eric Rosengren mener, at det bedst mulige inflationsniveau må forventes at variere på samme måde som den naturlige arbejdsløshedsligevægt, der heller ikke er cementeret på et specifikt niveau.

»Min opfattelse er, at vi bør fokusere på et inflationsspænd med mulighed for at bevægelse inden for området, fordi det optimale inflationsniveau ændres,« lød det fra Eric Rosengren.

372417898.jpg

Ifølge hans vurdering kan det optimale inflationsniveau ikke være 2 pct., hvis de økonomiske fundamentale forhold presser centralbankernes renteniveau ned til det lavest mulige ved en økonomisk afmatning.

»Min opfattelse er, at omkostningerne ved at sænke renen til den nuværende nedre bund og forblive der i en længere periode bør føre til en revurdering af, om et mål på 2 pct. i inflation stadig er passende,« sagde Eric Rosengren.

Han påpegede også, at der bliver sat spørgsmålstegn ved muligheden for at nå et inflationsmål inden for en rimelig tid, når inflationsmålet konsekvent har vist sig uopnåeligt i både USA, euroområdet og Japan, siden finanskrisen brød ud.

JAPAN-ECONOMY/

»Det er bemærkelsesværdigt, at inflationen har skudt under målet på trods af den aggressive brug af de utraditionelle pengepolitiske værktøjer, der er udviklet for at gøre pengepolitikken mere imødekommende i kølvandet fra finanskrisen,« sagde han.

En revaluering kan indeholde en vurdering af et inflationsspænd, et nominelt BNP-mål eller en målsætning for prisniveau, som kan hjælpe Federal Reserve med at leve op til sit mandat.

JP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen