Berlingske Business

Fallitprojekt skulle »være den bedste forretning i Parkens historie«

FØ
Foto:

Interne bestyrelsespapirer viser, at Parkens topledelse havde endog meget store forventninger til "Project Italy" ved byen Montepaone i Italien. Men projektet endte med at falde på jorden.

Da Parkens bestyrelsesformand Flemming Østergaard satte sin underskrift på et bestyrelsesreferat, hvor han blev orienteret om Parkens planer for at bygge feriehuse i Italien, var han formentlig godt tilfreds.

På mødet blev det fremlagt, at man i aftalen omkring projektet havde erhvervet 70 procent af selskabet Paceco for 102.000 Parken-aktier til en værdi af omkring 100 mio. kroner. Men det var ingenting mod den forventede indtjening, fornemmer man.

23BUSDon-Oe.jpg

Parken regnede selv med at kunne tjene et trecifret millionbeløb på at sælge ferielejligheder i Italien, og man forventede, at man kunne trække på selskabets enorme netværk af såvel virksomheder som privatpersoner for at få solgt de mange lejligheder i en fart.

I en sætning gør Parken det sågar klart, at projektet "skønnes at være den bedste forretning i Parkens Sport & Entertainments historie".

Men sådan skulle det dog langt fra gå.

Allerede året efter måtte Parken udsende en fondsbørsmeddelelse, hvor koncernchef Dan Hammer, der overtog efter Glistrup, skrinlagde Parkens planer for feriecenteret i Italien og tage en nedskrivning på 69 mio. kroner i forbindelse med projektet og planerne om Capinordic-arena.

SLFØ

"Jeg må konstatere, at vi på ryggen af den globale højkonjunktur frem til efteråret 2008 traf nogle offensive  beslutninger, der ikke har vist sig at være bæredygtige i en tid med økonomisk recession," skrev bestyrelsesformand i Parken Sport & Entertainment, Flemming Østergaard, i samme pressemeddelelse.

Hvad der endegyldig satte en stopper for projektet er uklart, men det var fra starten prægede af forskellige udfordringer. Blandt andet at det lå noget afsides i Italien, var svært tilgængeligt og at husene skulle bygges på temmelig stejl skråning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen